Har en gammal Compaq Presario1725 som jag fått ta över med win 95, uuuuuråldrig typ. Känns som om man har något från stenålden, men nu tänkt installera XP på den.. eller helst Ubuntu, Linux eller Mac OS X, vilket är bäst? Jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra eller vilket OS.. framförallt är det ÖHT möjligt?
Har pillat i BIOS men inga alternativ finns för CD boot eller USB Boot. Har ingen floppy diagnostic utility heller att (boota?) från och hittar inget på nätet, man ska tydligen ha det. Då är frågan, om jag kör FDISK, raderar allt, skapar ny partion, sätter i XP skiva, bootas den då? Har inte vågat göra det än ..
Finns ingen mus till den heller så jag har fått köra kortkommandon från skrivbordet, vilken sorts mus är kompitabel?
pliiis help? ;)
OS X kan du glömma i det läget. Officiellt får den bara installeras på Appledatorer, sen lär väl inte datorn vara så kraftig heller.
Kanske Xubuntu? En variant av Ubuntu som inte kräver lika mycket av datorn. 256 MB RAM räcker.
Generellt skulle jag inte våga blåsa en burks hårddisk förrän jag vet att jag kan boota med cd:n, men vill du testa om det går om den inte hittar hd:n borde det ju bara vara att plocka ur den. Boota via USB finns nog inte, men cd borde ju verkligen finnas.
Mus borde funka med vilken som helst, men det är säkert avsaknad av drivrutiner i Windows 95 som är anledningen. Förmodligen har datorn en gammal PS/2-port för musen och i så fall kan du använda en sån här adapter: http://www.dustin.se/pd_5010072362.aspx
Ok , Xubuntu! Kul, jag är nyfiken på det faktiskt.
Angående musen, jag har testat med en sådan adapter, men det funkade inte, alltså den här maskinen är verkligen apgammal.. haha, får leta upp drivrutin då och återkomma med fler frågor. Tack.
Mus borde funka med vilken som helst, men det är säkert avsaknad av drivrutiner i Windows 95 som är anledningen. Förmodligen har datorn en gammal PS/2-port för musen och i så fall kan du använda en sån här adapter: http://www.dustin.se/pd_5010072362.aspx
De där adaptrarna är bara fyra sladdtumpar som binder samman sladdarna, ingen elektronik. Därför måste musen ha stöd för PS/2, annars funkar det inte. Det går alltså inte bra med vilken USB-mus som helst. Det är störst chans att Microsofts möss funkar. Men någon drivrutin behöver du inte. Däremot är det viktigt att musen redan är inkopplad när du startar datorn, annars kommer den itne kännas av.
Och som Tydal säger, bränn en installations-CD för t ex xubuntu och kolla om det går att boota från den. Gör det inte det är hoppet fortfarande inte ute dock. Du kan då skapa en särskild bootdisk som sedan laddar filer som gör att du kan boota från CD'n utan att BIOS är involverat.
Men först: Kolla om det finns någon inställning för boot order i BIOS, och kolla om CD-ROM finns med där. Gör det itne det så får man vända sig till plan B.
Efter ett evigt pillande i bios lyckades jag konfigurera min mus, utan att behöva köpa nygammal mus eller skaffa drivrutin, genom att konfigurera den som Microsoft Serial Bus gick det! :D
Nu startas även datorn helt felfritt efter typ 3 felkontroller, från att ha varit först "död" till "halvdöd" men nu Alive & Kicking! Helt otroligt.
nitro2k01 skrev:
Och som Tydal säger, bränn en installations-CD för t ex xubuntu och kolla om det går att boota från den. Gör det inte det är hoppet fortfarande inte ute dock. Du kan då skapa en särskild bootdisk som sedan laddar filer som gör att du kan boota från CD'n utan att BIOS är involverat.
Men först: Kolla om det finns någon inställning för boot order i BIOS, och kolla om CD-ROM finns med där. Gör det itne det så får man vända sig till plan B.
Det får bli plan B ;) Hur gör man en särskild bootdisk som sedan laddar filer? Något sådant har jag inte gjort förut,
Det går inte att boota från Bios med CD driven, har testat både med XP skivan och Xubuntun. ):
Nu behöver du en floppy. Till ska du skriva diskavbilden sbm.bin. Sbm.bin bör du hitta på installations-CD'n, troligen i install-katalogen.
För att skriva avbilden till en diskett behöver du rawritewin. http://www.fdos.org/ripcord/rawrite/rawwritewin-0.7.zip (Länken tagen härifrån http://www.fdos.org/ripcord/rawrite/)
Programmet bör vara ganska självförklarande. Kör gärna scandisk med ful kontroll på disketten innan du sätter igång. (Start -> Kör -> scandisk) När du väl fått över avbilden så startar du om datorn med CD-skivan instoppad. Med lite tur kan du på det viset boota CD-skivan. Funkar inte det eller om du inte har en floppy nära till hands så har jag en plan C som du kan pröva.
Working on it...mummel, brummel osv. Seriöst, har överfört Xubuntun till en USB flash drive 4GB, extraherade ISO filen (här har jag säkert gjort något fel.)
2. laddade ner testdisk. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
3. förde över testdisk till USB thing'i
4. extraherade testdisk och startade winapplikationen. Kanske det inte funkar för att det är Xubuntu på den?
5. gjorde USB driven primaryboot.
6. tog den sen till dinosaurien (:
7. startade om datorn och USB'n tycks reagera (blinkar glatt typ) men inget händer.
Antagligen måste jag göra om det med XP skivan och se om det fungerar, googlat lite och (tror?) man måste formatera USB driven, sedan pationera den?
Datorn har nätverkskort, men endast för tel till operatör, finns ingen ethernet/bredbandsuttag. :(
Hur menar du med händer ingenting? Startade datorn normalt med Win95 eller hängde den sig? Om den hängde sig så är det ett tecken på att datorn åtminstone försöker boota från USB. Om så är fallet är det dock konstigt att den inte vill boota från CD.
Att bara kopiera över ISO'n till USB'n funkar inte. Det är möjligt att xubuntu-installationen kan läsa data från USB-stickan, men däremot måste du göra vissa saker för att kunna boota. Det är nog enklast att installera från CD'n, vilken metod du än använder i slutändan för att boota.
Är du för övrigt säker på att det är Windows 95 och inte Windows 2000 eller Windows XP med klassiska teman? Starta den här datorn (Eller papperskorgen eller valfri mapp) och klicka hjälp/om. Eller öppna helt enkelt start-menyn och kolla vad som står på vänstersidan av den.
Prova följande: (Om det verkligen är Windows 95/98)
* Packa upp filerna från arkivet som följer med detta inlägg och lägg dem i c:\
* Kopiera filerna initrd.gz och vmlinuz från katalogen casper på CD-skivan till c:\
* Alltså totalt 4 nya filer ska till c:\
* Redigera c:\autoexec.bat och lägg till följande rader på slutet av filen:
choice
if errorlevel 2 grub
Det kommer ge en (väldigt enkel) meny där du kan trycka j eller y (beroende på språk) för att fortsätta boota in i Windows eller n för att starta grub som programmet heter, som ska ladda in linux-kärnan i minnet. Om allt år som det ska, så bör du kunna komma in i Linux installationsläge den vägen.
Om det inte är Windows 9x du har på datorn (Den du ska installera på) så är det en annan procedur som gäller. Säg till isf.
Tack nitro2k01, har äntligen funnit en lösning. Du har helt rätt, ska följa det. ;)
Men som svar iaf.. Bios kan varken läsa från CDn eller min externa CD skrivare, den läser inte av USB stickan heller, då drivisar behövs för det..(ska följa ditt råd)
.. troligen blinkade den bara pga muskonfigureringen som gjordes tidigare. Andra USB portar vägrar reagera, antingen skadade eller något annat. Enda som fungerar är alltså skrivbordet, floppyn och musporten(endast för musen då).
Hursom, den tutorial jag hittat efter flera dagars sökande är hur man editerar Windows 95/Windows 98 startup floppyn, så att CDn syns eller typ att datorn vet att den finns så att man kan boota därifån. Den fungerar men datorn vet bara inte om det s.a.s.
Ska göra det när jag lite piggare.
DS/ Big Con: Apdåligt att inte finna en sådan tutorial på svenska eller i något svenskt forum, inte ens på microsoft support, eftersom säkert fler har dammiga datorer som kan fixas.
Även om du skulle lyckas installera XP på den så lär det bli svårt att hitta drivrutiner till hårdvaran, så system kommer troligtvis bli ganska instabilt.
Måste bara tillägga: Troligen är det bättre att du gör en floppy som jag beskrev med hjälp av "sbm.bin". Om programmet håller va det lovar så ska det låta dig boota valfri bootbar CD även om BIOS inte har stöd för det. Alltså både Ubuntu och XP.
...trodde jag, tralala, inget fungerade på den här nästintill döda datorn. Sur och irriterad formaterade jag den och sen blev det bara svart, svart...och svart, ett ännu värre läge alltså. USB vill nu inte fungera öht, tangentbordet ville inte lyda kommandon, i ett sista försök innan jag tänkte slänga den, lyckades jag äntligen installera miniwindows 7.10.
Ser ut så här nu. http://ms-dos7.hit.bg/scrshot.htm
Men helt problemfritt är det inte, jag kan bara ha det på floppy, startas datorn om, finns det inte kvar och en ny installation måste göras.
HA! I Frickin' Did It! :e
Tack vare MenuetOS, det är ca 1.40 mb stort, passar på en liten floppy alltså, ett snyggt nästan windows/ubuntu liknande Operativ System som är helt gratis och nu äntligen funkar datorn! YiPpIe!!!!!!! :birp http://www.menuetos.net/index.htm
Screenshots http://www.menuetos.net/screens.htm
Nu gäller det bara att fixa till ett internet så man kan surfa också.
Case Closed - Happy The End. :P
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e