SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Har en dator som hänger sig i inloggning (Windows XP)
Man kommer till inloggningen, och man får logga in,
sen står det "Personliga inställningar läses in..."
Och där står den ett tag, sen startar den om (lika på båda kontona som finns)
Har försökt boota från en Windows XP-skiva, vägrar starta.
Har försökt boota från en HirenBoot CD, vägrar starta från den också.
Ställer in i bios att den skall starta från CD,
men såfort datorn startas om, så är inställningen borta.
(Misstänker dessutom att cdn är lite halvdålig från början)
Är en Toshiba - 1000 år gammal - PS610E
Hittar ingen inställning för att den "kan" boota via minneskortläsaren eller USB,
så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Finns PXE Intel Boot Agent-stöd för installation via nätverk,
men har inget befintligt nätverk här som jag kan installera via.
Någon som har en jättebra lösning som är JÄTTELÄTT åt mig?
Eller är enda lösningen att sätta upp den i ett nätverk och installera via PXE?
EDIT 1: Är likadant om man startar i felsäkert läge, och "senast fungerande inställning"
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Det är en Toshiba Sattelite Pro 6100 , modellbeteckning PS610E-928ZV.
Är en Laptop. Vad mer info behöver du?
Toshiba har ingen info kvar på deras hemsida ang. den, har inte hittat något iallafall.
Har inte cd'n till datorn.
Har kollat på dina länkar, och hittar inte "min" dator någonstan på någon av sidorna,
och den sidan ang. där biosupdate hade krånglat till något,
så ser inte biosen ut på denna burk.
Är inte ens en blå bios som det brukar vara :P
Något svart simpelt, en enda "sida" på den, inte flikar som det brukar vara.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Nup din dator fanns inte där.): Så jag vet inte vilken bios utility du ska ha. Men fann detta.
*How to install the Recovery Console
You can install the Recovery Console on your computer to make it available if you cannot restart Windows. You can then select the Recovery Console option from the list of available operating systems during startup. Install the Recovery Console on important servers and on the workstations of IT personnel. This article describes how to install the Recovery Console to your Microsoft Windows XP-based computer. To install the Recovery Console, you must be logged on as an administrator.
Although you can run the Recovery Console by starting directly from the Windows XP CD, it is generally more convenient to set it up as a startup option on your startup menu. To run the Recover Console directly from the CD, see the "How to use the Recovery Console" section.*
http://askiris.toshiba.com/ToshibaSupportSite/dynamickc.do?externalId=defaultaspxkbid307654html5&sliceId=&command=show&forward=nonthreadedKC&kcId=defaultaspxkbid307654html5
Om du har möjlighet till en annan dator, ta din CD skiva, kopiera innehållet, bränn det på nytt till en DVD med gburner24.exe http://www.download25.com/install/gburner.html
Det är shareware och kan användas typ 1 - 3 g tror jag..?
Bränn som bootcd Lägg inte filerna i en mapp, filerna ska tas en och en och en osv... i brännprogrammet. Sedan, sätt sedan i skivan i Toshiban och följ recoveryinstruktionerna noggrant.
Godspeed! :D
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Problemet är att jag inte kan boota från en cd på datorn?
Biosen vägrar "spara" inställningen för det, och så misstänker jag att cdn är paj i datorn.
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Jo, det är troligen boot.ini filen som är skadad och/eller kanske du behöver en extern cd brännare, finns ju bra och billiga för några hundralappar, lätta att använda..
Lite om boot. ini http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR#boot.ini
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Ska läsa om NTLDR boot ini då,
dock det där med extern cd hjälper inte, för jag hittar ingen funktion i bios att jag kan boota från USB :(
Isåfall hade jag bootat från en usb sticka
** EDIT **
Förstår inte riktigt vad den informationen om boot.ini ska hjälpa mig,
eftersom jag ändå inte kan lägga in / editera / göra någonting på maskinen som är trasig?
LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Mjo det är boot.ini som gör att du kan boota korrekt, kom just på nu, vilket jag glömt fråga.. sorry, har du prövat felsäkert läge? :)
För att starta datorn i felsäkert läge trycker man vid uppstart på F8-tangenten på tangentbordet, för att visa en meny med avancerade alternativ. Det räcker att trycka en gång, men det måste ske precis när Windows har börjat laddas, vilket gör att det kan vara enklare att trycka många gånger för att säkert "komma rätt" någon gång. Om man börjar trycka på F8-tangenten för tidigt kan vissa datorer visa ett meddelande om tangentbordsfel. I så fall får man starta om datorn och försöka igen, eller välja att ignorera felet (om det går). Välj Felsäkert läge med piltangenterna på tangentbordet och tryck sedan på Enter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Felsäkert_läge
Om du lyckas komma förbi inloggningen.. Kör CHKDSK
Din dator > högerklicka hdd > egenskaper > verktyg > check now (kontrollera) > klicka för båda verktygsrutorna > starta > ok osv, apply > ok starta om dator.