lelkesMedlem sedan juli 200898 inlägg Hej,
Läste en artikel i en av datortidningarna om att backa upp registret, innan man kör ngt städprogram.
Jag personligen brukar lita på windows inbyggda återställnigsprogram, istället för att göra backup
Finns det ngra nackdelar/faror med att lita på systemåterställning? Och i så fall vilka?
Tack för ordet
//Peter
CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg Vad har du för operativsystem? I Vista Enterprise kan man ju klona systemdisken helt. Gör du det behöver du inte riskera någonting. Sedan är det ju bara att återställa vad du vill.
Själv använder jag ShadowProtect till backup och säkerhetskopiering och ccleaner till att rensa registret ibland. Har testat olika program när datorn varit slö men jag tycker de andra programmen bara ställer till med förtret. VistaManager fick mig att behöva installera om ett par gånger, RegCleaner Expert kraschade massa viktig funktionalitet som jag inte lyckades återställa så nu är det väldigt basic. Sedan rekommenderar jag Auslogic Registry Defrag för att komprimera registret lite. På en server på jobbet komprimerade jag registret med 20% med gratis versionen av Auslogic Registry Defrag. Fick ner storleken från ca 150MB till 120MB det gjorde sjukt mycket för responsen på servern.
lelkesMedlem sedan juli 200898 inlägg
CatZ skrev:
Vad har du för operativsystem? I Vista Enterprise kan man ju klona systemdisken helt. Gör du det behöver du inte riskera någonting. Sedan är det ju bara att återställa vad du vill.
Själv använder jag ShadowProtect till backup och säkerhetskopiering och ccleaner till att rensa registret ibland. Har testat olika program när datorn varit slö men jag tycker de andra programmen bara ställer till med förtret. VistaManager fick mig att behöva installera om ett par gånger, RegCleaner Expert kraschade massa viktig funktionalitet som jag inte lyckades återställa så nu är det väldigt basic. Sedan rekommenderar jag Auslogic Registry Defrag för att komprimera registret lite. På en server på jobbet komprimerade jag registret med 20% med gratis versionen av Auslogic Registry Defrag. Fick ner storleken från ca 150MB till 120MB det gjorde sjukt mycket för responsen på servern.
Tack för ditt svar... även om jag itne fick helt klart för mig*kliar sig i huvudet*:
vilka nackdelar occh fördelar finns med att göra systemåterställning istället för backup?
Jag använder både XP och Vista
//Peter
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Backup som du flyttar till ett annat media (bärbar hårddisk, cd/dvd, usb-minne) är ju skydd emot diskras, stöld, brand osv.
En systemåterställning kan ju bara hjälpa dig vid mindre fel i Windows och andra program.
lelkesMedlem sedan juli 200898 inlägg
Quid skrev:
Backup som du flyttar till ett annat media (bärbar hårddisk, cd/dvd, usb-minne) är ju skydd emot diskras, stöld, brand osv.
En systemåterställning kan ju bara hjälpa dig vid mindre fel i Windows och andra program.
oki... och vad bör/skall bra backup innehålla?