Köpte datorn från Dell med färdiginstallerat Windows Vista. Efter en kortare test var jag inte särkilt nöjd och valde att kasta in XP.
Tyvärr gick de lite väl snabbt och jag bara körde vidare utan att köra en snabb formatering vid installation.
Fungerade utan problem i början men nu när jag ska lägga in vissa problem krockar det. Kommer även inte in i en av program mapparna (har dubbla efter xp installationen).
Finns det något enkelt sätt att avinstallera Vista? Om inte, finns det någon möjlighet att göra de låsta mapparna läs och skrivbara?
Väldigt riskabelt, Det finns ett sätt, men helst ska man ju göra en ren installation, risken är annars att din dator kommer att frysa eller hänga sig, eller bara sluta fungera. Länkar dock till guiden, men efter lite googling på bcdedit.exe verktyget verkar det väldigt krångligt, att inte ens jag begriper. Och ett enda litet fel med verktyget och datorn "dör" Vista Boot Pro finns iofs också.. var försiktig. :l http://www.tomshardware.co.uk/forum/236959-35-windows-vista-double-boot
Tack för ett bra tips, tyvärr vill det inte fungerar riktigt. Programmet ger mig möjlighet att byta namn, flytta på mappen men inte möjlighet för mig att bläddra runder i den och göra så den inte är låst längre. Iaf hittar jag inte den funktionen.
Fortfarande fast med problemet med att c:\program finns i två versioner (en vista och en xp) där de ställer till det för varandra.
Fungerade utan problem i början men nu när jag ska lägga in vissa problem krockar det.
Tacka fan för det. ;)
Hursomhelst skulle jag nog föreslå en fullständig ominstallation. Att hålla på och jiddra med märkliga operativsystemsinstallationer slutar bara med tårar, vilket jag bittert fick erfara efter att ha "uppgraderingsinstallerat" XP ovanpå ett gammalt XP, datorn blev praktiskt taget obrukbar.
Du kan göra som såhär, konvertera hela din Vista-installation till en virtuell maskin. Sedan flyttar du den virtuella maskinen till en annan enhet. Sedan formatterar du om och installerar XP. So far so good... sedan kan du när helst du vill starta din gamla Vista ifrån XP. Fungerar hur bra som helst. Fast det är ju en lösning som kanske inte passar för det du tänkte dig, vad nu det är?