Jag har skaffat en Qnap-209 Nas, där jag har bilder och musik. Jag har upptäckt att i vissa fall, tar det extremt lång tid att flytta filer mellan mappar på NAS:en. Det tar lika lång tid som att kopiera från en dator, via nätverket till NAS:en.
Vad kan detta bero på. Att flytta filer mellan mappar på samma enhet, ska väl inte ta någon tid alls egentligen, det är väl bara "innehållsförteckningen" som skrivs om, eller?
Det konstiga, är att det inte händer alltid. Har dock inte kunnat hitta något mönster än...
Ett exempel kan vara om jag har en mapp som heter musik, på samma nivå finns en mapp som heter kent. När jag vill flytta kent till musik så kan det ta lika lång tid som att kopiera från en dator i nätverket...
Det verkar onekligen som filerna kopieras via din dator. Varför har jag ingen aning om. Mitt tips är att prova att logga in med en FTP-klient (T ex Filezilla) och flytta filerna den vägen.
Det verkar onekligen som filerna kopieras via din dator. Varför har jag ingen aning om. Mitt tips är att prova att logga in med en FTP-klient (T ex Filezilla) och flytta filerna den vägen.
Det konstiga, är ju att det bara inträffar i vissa fall...