webForumDet fria alternativet

Enhetsbokstav i Win 98

6 svar · 2 709 visningar · startad av hell-man

hell-manMedlem sedan maj 2006100 inlägg

En kollega till mig har en gammal maskin som hon planerar att skrota, men som hon har en del grejer på som hon vill rädda innan hon begraver datorn. Datorn har Windows 98 som OS, och har en USB-port. Min tanke var att helt enkelt tanka över grejerna till ett USB-minne, men det verkar inte fungera för henne (kan bara guida henne över telefon, så jag har inte sett datorn "live").

Datorn hittar visserligen USB-minnet (börjar blinka och går att hitta i enhetshanteraren), men går sedan tydligen ändå inte att nå. Min gissning hittills är att datorn av någon orsak inte tilldelar minnet någon enhetsbokstav automatiskt. På en XP-maskin hade det varit en smal sak för mig att guida henne till hur man fixar det manuellt: Kontrollpanelen --> Administrationsverktyg --> Datorhantering --> Diskhantering.

Men, 98:an har jag inte rört på åratal. Hur hanterar man en sak som denna där?

Tack på förhand!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Två saker som kan vara fel:

1. Disken är formaterad med filsystemet NTFS. Är den det kan inte W98 komma åt disken. Detta kan man kolla genom att koppla in disken på en xp-dator och, högerklicka i enhetshanteraren och kolla vad det står. (FAT eller NTFS)
  2. Disken är större än 127.5 GB. Detta gör att W98 inte kan komma åt den. Det ska dock gå att komma runt med speciella drivrutiner.
  3. Det kan vara så att det behövs en mass storage-drivrutin. En sådan kan hittas här: http://www.technical-assistance.co.uk/kb/usbmsd98.php

Ett annat alternativ kan vara att sätta upp en enkel FTP-server på datorn och kopiera filer den vägen. Det finns något om heter ftpdmin som är till just för att överföra filer så. Det kräver dock att datorn har nätverk.
http://www.sentex.net/~mwandel/ftpdmin/

Intressant!

1. Absolut värt en vidare undersökning. Har helt missat att tänka på den saken. Dock, om den är formaterad som NTFS, ser 98:an den då, men klarar inte att hantera den? Eller ska den inte alls synas om den är NTFS-formaterad? Att jag frågar beror på att hon ju säger sig kunna se den i enhetshanteraren.

2. Denna punkt är inte aktuell.

3. Också klart intressant. Kanontips.

FTP-varianten, om än i modifierad form, har jag redan klurat på. Jag har nämligen själv tillgång till utrymme på ett webbhotell, men i dagsläget är inte hennes dator ens uppkopplad mot Internet, och dessutom tvivlar jag på att jag klarar att guida henne över telefon till att fixa överföringen via FTP.

Tackar för nyttig input!

hell-man skrev:

1. Absolut värt en vidare undersökning. Har helt missat att tänka på den saken. Dock, om den är formaterad som NTFS, ser 98:an den då, men klarar inte att hantera den? Eller ska den inte alls synas om den är NTFS-formaterad? Att jag frågar beror på att hon ju säger sig kunna se den i enhetshanteraren.

Den syns utan felmeddelanden antar jag?
Om den detekteras korrekt bör det gå att se partitionen i fdisk.
Koppla in, låt stå ett par sekunder så den få spinna upp, starta fdisk, välj 5 för att välja disk, sedan 4 (har jag för mig) för att se partitionstabellen.
Om datorn är så gammal att den bara har USB 1.0 och det är en disk utan strömadapter kan det vara så att USB inte ger tillräckligt med ström för disken. Isf kan det hjälpa att köpa en USB-hub som har en egenb strömadapter så den uppgiften tas bort från datorn.

Njae, jag har vilseförts en aning, har det visat sig. Datorn visar faktiskt fler tecken än vad som tidigare framkommit. Det kommer upp en dialogruta om att installera den nya maskinvaran, och en önskan om att söka efter denna. Som dock inte hittas, ju. Så nu har jag mer eller mindre helt låst mig vid varianten att det hela beror på att minnet kräver manuell installation när det körs i Win98.

Följande länk, kan det vara något?
https://email.morbylanga.se/OWA/redir.aspx?C=ca3b79eea5c84733a4f5097261909217&URL=http%3A%2F%2Fwww.technical-assistance.co.uk%2Fkb%2Fwin98se-usb-mass-storage-drivers.php

Ja, den drivrutinen bör funka. Windows 98 kräver dock i regel en drivrutin för USB-hårddiskar/minnen så drivrutinen måste du nog bränna på CD. (Eller lägga på diskett eventuellt)

Ja, jag har nästan insett att jag får bränna den på en skiva, men det är ju ett i sammanhanget minimalt problem. Tack för hjälpen! Nu hoppas jag knäcker gåtan.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)