yasperMedlem sedan maj 200471 inlägg Jag har nu slitit mittt hår och letat och googlat på diverse forum utan att hitta någon lösning på mitt minst sagt misserabla problem.
Mitt gamla moderkort var i behov av byte då kylflänsen som sitter över kortets chipset lyckats lossna och kortet således startat för sista gången.
Jag lyckades leta upp ett kort med en socket som passade min CPU och beställde det.
Efter att ha skruvat i det nya kortet och kopplat in all övrig hårdvara så skulle jag starta upp min burk i tron om att det skulle funka som vanligt.
Ack så fel jag hade. Windows 2000 bootade löjligt segt och det tycktes inte finnas några drivrutiner alls till grafikkortet på hårddisken. Explorer ville gång på gång stänga av windows och en uppsjö med pop-uper uppenbarade sig.
Jag beslutade mig snabbt för att en ren windows installation skulle vara lösningen på mitt problem.
Sagt och gjort jag såg till att datorn skulle boota från en Windows XP skiva. Allt funkade kalas, jag kunde formatera om disken och filer började kopieras över till installationsmapparna. Datorn startades om och XP installations program började att installera enheter.
Här började mina första problem. Datorn meddelade att den inte kände igen maskinvara och att det skulle finnas maskinvara som windows inte rekomenderade. Jag ignorerade detta i hopp om att det hade med mitt nya MB att göra.
Efter att ha angett produktnyckel och nätverksinställningar installerats så skulle datorn kopiera över filer. Nu saknades det fler filer och en maskinvara som datorn kände igen som "system" behövdes installeras. Givetvis gick inte heller det att installera från windowsskivan. Datorn gav ifrån sig ett felmeddelande och plötsligt startade datorn om.
Jag har nu kört installationsprogrammet säkert 100 gånger. Datorn ger ifrån sig olika felmeddelande hela tiden och startar om sig i tid och otid. Jag har formaterat om disken ett antal gånger utan resultat. Jag har kört chkdsk på disken. Men då säger datorn att disken verkar vara i god form.
Så vad kan problemet vara?
Hjälp mig någon!
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Det enklaste vid större hårdvaruingrepp (varav moderkort ju är ett av de största) är att installera på en helt ren partition eller ännu hellre tom hårddisk.
När jag byggde om senast kopierade jag över allt livsnödvändigt till en annan hårddisk, kopplade ur den, formatterade den första och installerade.
Besparade mig en massa svordomar, förutom de över att Windows måste starta om femtielva gånger innan man kan börja jobba med datorn igen... ;)
yasperMedlem sedan maj 200471 inlägg
:stefan: skrev:
Det enklaste vid större hårdvaruingrepp (varav moderkort ju är ett av de största) är att installera på en helt ren partition eller ännu hellre tom hårddisk.
När jag byggde om senast kopierade jag över allt livsnödvändigt till en annan hårddisk, kopplade ur den, formatterade den första och installerade.
Besparade mig en massa svordomar, förutom de över att Windows måste starta om femtielva gånger innan man kan börja jobba med datorn igen... ;)
Jag vill inte verka PK, men:
Jag har formaterat om disken ett antal gånger utan resultat. Jag har kört chkdsk på disken. Men då säger datorn att disken verkar vara i god form.
Jag har givetvis tagit bort gamla och skapat nya partioner när jag formaterat disken.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Har du gjort några biosinställningar på det nya moderkortet?
Quid skrev:
Har du gjort några biosinställningar på det nya moderkortet?
Dom enda inställningar jag har gjort i BIOS är i bootordningen.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
yasper skrev:
Jag vill inte verka PK...
Gah, my bad. Det är tydligen väldigt mycket måndag idag. ;)
yasperMedlem sedan maj 200471 inlägg Senast jag gjorde ett försök så kom installationen så pass långt att installationsprogrammet skulle registrera komponenter. Jag fick sedan ett runtime-meddelande som jag inte hann läsa innan datorn starta om sig själv.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Om du laddar setup defaults eller optimized settings i biosen?
Quid skrev:
Om du laddar setup defaults eller optimized settings i biosen?
Om du mer att jag ska köra en clear CMOS så är även detta gjort utan att det gett något resultat. Samma problem när jag väl ska till och installera windows.
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
yasper skrev:
Om du mer att jag ska köra en clear CMOS så är även detta gjort utan att det gett något resultat. Samma problem när jag väl ska till och installera windows.
Nej, han menar att du går in i BIOS och laddar inställningarna som BIOS rekommenderar för ditt moderkort. Ett av alternativen brukar heta just "Load optimized defaults". Pröva det.
silfver skrev:
Nej, han menar att du går in i BIOS och laddar inställningarna som BIOS rekommenderar för ditt moderkort. Ett av alternativen brukar heta just "Load optimized defaults". Pröva det.
Jag ska kika på det. Ska jag göra om installationen efter det?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
yasper skrev:
Jag ska kika på det. Ska jag göra om installationen efter det?
Nej, det ska inte behövas, BIOS påverkar hårdvaran på ett helt annat sätt än Windows.
:stefan: skrev:
Nej, det ska inte behövas, BIOS påverkar hårdvaran på ett helt annat sätt än Windows.
Men den senaste installationen inehöll en hel del felmeddelanden. Bla som hade med drwtsn32.exe och sessmgr.exe att göra. Det känns som jag har en windowsinstallation som inte är helt frisk.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Har du testat olika skivor? Annan cd-läsare?
Är det alltid samma filer som felar så är det troligtvis ett minnesproblem.
Quid skrev:
Har du testat olika skivor? Annan cd-läsare?
Är det alltid samma filer som felar så är det troligtvis ett minnesproblem.
Jag har varit ute och inte hunnit testa att optimera BIOSen än. Ska testa det.
Jag har hur som helst använt mig av både win2k och XP med både SP3 och utan SP. Det har varit lite olika från vilket Windows jag har försökt att installera.
Men minnesproblem? Det skulle i sånna fall vara mina minnen som inte lirar korrekt längre? BIOSen känner i alla fall av att jag kör dual channel och känner av vilka minnen som sitter i. Menar du att det kan vara fel på dom i alla fall?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg yasperMedlem sedan maj 200471 inlägg
Quid skrev:
Tanka ner och testa: http://www.memtest.org/
Jag testade nyligen senaste versionen av memtest som fanns på sidan.
Jag begrep inte mycket av testresultatet mer än att jag antar att något är fel. Programmet stog och tugga. Jag lät det stå ett tag. När jag kolla till så hade jag fått upp 141 Errors och det var en massa röda rader i programmet.
Jag antar att man ska kunna ta reda på vilket av minnesmodulerna som inte funkar. Men hur kan man ta reda på det i det där programmet?
Kan mina minnen ha gått sönder när mitt gamla MB gick sönder?
Kylflänsen över chipsetet (nordbryggan?) på moderkortet hade lossnat och jag antar att kortet överhettades pga det.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Såvida memtest inte är uppgraderat sen jag körde det senast: Testa genom att ta ut en av minnesmodulerna och kör memtest, byt till den andra modulen och kör memtest, sätt modulen i en annan slot och kör memtest, sätt dom tvärtom än vad dom satt från början och kör memtest, sätt den... ja, du fattar. ;)
Trial and error, bokstavligt talat. Tar en evighet och är aptrist, men man prövar sig fram till vilken som inte funkar var.
Glöm bara inte bort att skriva upp hur du sätter dom och vad resultatet blir, det är lätt att tappa bort sig... :e
yasperMedlem sedan maj 200471 inlägg Jag har nu kört memtest med alla minnen i och med ett i taget. Jag orkade inte köra alla minnen. Men jag kom fram till att mitt problem berodde på minnena.
Jag har lyckats installera windows utan felmeddelanen. Så nu återstår att köpa mer minne då jag fick plocka bort mer än hälften av mitt RAM-minne.
Tack hur som helst till Quid och :stefan: :e
Jag återkommer om jag stöter på nya problem på vägen :)