Jag har ett problem. Min dator låser sig med jämna och ojämna mellanrum.
Saken är den att det bara händer när jag inte använder datorn. Under tiden jag använder den fungerar allt som det ska men lämnar jag den på en stund och gör nåt annat så är den garranterat låst när jag återkommer.
Någon som har en aning?
/M
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Vad står det i loggboken? Den hittar du under adminstrationsverktyg på kontrollpanelen.
Är det samma dator där du tidigare har haft problem med hårddisken så kan det ju vara en trolig orsak. Det kan ju vara värme också, testa att köra med datorn öppen ett tag.
Med Loggboken öppen, vad ska jag kolla efter?
Samma dator som tidigare...
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Står det någon under program eller system vid tiderna så datorn har hängt sig?
Njae... det beror väl lite på. Under Program står det saker vid 14.28 vilket borde varit ungefär när datorn hängde sig senast. Men inget felmeddelade utan bara att nåt lästes in.
/M
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Och om du kollar fler tillfällen då datorn har hängt sig?
Finns det inga fel i loggboken så brukar det tyda på hardvarufel och att Windows inte hann skriva någon information till loggboken innan datorn hängde sig.
De fel jag hittar är i regel "application error" vilket jag antar betyder att ett program rasat samman.
Håller på att köra HD-tune och hittade på min minsta disk en röd och skadad ruta. Kollar jag under Health-fliken där så finns det också en markering under "Reallocated Sector Count"
Har inte kört de stora diskarna som windows drivs ifrån än (råkade ta fel ordning...)
/M
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Du kan inte se vilket program som har fått application error? finns det någon felkod?
photoshop, alla gånger. Men alla gånger känner jag till eftersom photoshop brutit samman vid de tillfällena utan att datorn i sig brutit.
Har två gånger på raken kört HD-tune för att kolla om det fanns några fel. Båda gångerna har datorn låst sig på samma ställe så det känns ju som att det är nåt fel där.
Tror du det skulle fungera att byta plats på disk 1 och disk 2 och installera windows på den senare?