webForumDet fria alternativet

CHKDSK stannar på 57%

9 svar · 2 296 visningar · startad av mikaelsooh

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Jag har ett litet problem.

För et par dagar sedan bröt XP och ville inte ens starta. Jag körde CHKDSK och lyckades få igång den. Efter det fungerar den när den är igång. Dock sså kommer skärmen och CHKDSK upp var gång jag startar, diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras osv.

Första gången detta kom upp var det inget jag reagerade över. Men när jag körde programmet stannade det vid 57% och kom ingen vart efteråt. Samma sak händer varje gång jag låter datorn köra CHKDSK nu. AVbryter jag fungerar allt i övrigt som det ska och jag kommer in i windows.

Någon som har en aning om hur jag ska reda upp detta?

/M

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det verkar ju i så fall som om hårddisken är kass.

Som jag skrev i den andra tråden:

Jag skulle ha skanat igenom hårddisken efter problem också, med t.ex. hdtune eller testprogram ifrån tillverkaren.

Windowsfelet kan ju ha uppstått pga. ett hårdvarufel.

Quid skrev:

Det verkar ju i så fall som om hårddisken är kass.

Som jag skrev i den andra tråden:

Jag provade med HD-tune men eftersom det egentligen var lite övr min nivå så kan jag missat en del. I alla fall, vad jag kunde se hittade det programmet inga fel på disken.

/M

När Windows säger att diskarna behöver inkonsekvenskontrolleras så är det ett gott tecken på att dom håller på att ge upp iaf. Det är bättre att byta i tid än för sent...

Brukar diskarna ge upp på lite drygt ett år? Köpte datorn i april förra året?

/M

Alltså, du får göra som du vill, jag säger bara vad jag tror. Hårddiskar kan gå sönder efter 2 dagar, 5 år eller inte alls. Sen när dom brukar gå sönder kan jag inte svara på...

Vill du riskera din data så är det helt upp dig :)

Quid skrev:

Alltså, du får göra som du vill, jag säger bara vad jag tror. Hårddiskar kan gå sönder efter 2 dagar, 5 år eller inte alls. Sen när dom brukar gå sönder kan jag inte svara på...

Vill du riskera din data så är det helt upp dig :)

Jag provade att installera om windows helt och hållet och sedan dess har allt flutit korrekt. Får hoppas på att det inte är disken trots allt.

/M

Om du kör en chkdsk /r nu då? Går den igenom då?

Quid skrev:

Om du kör en chkdsk /r nu då? Går den igenom då?

Jepp, utan problem.

/M

När den har kört klart, säger något om skadade sektorer? eller att den har reparerat något?

För när man kör med växeln /r så försöker den ju reparera disken om det går, kan den inte så isolerar den just den ytan och flyttar filerna till en annan del av disken, om det går.

Så det kan ju ha blivit så att när du installerade om så hamnade filerna på andra ställen och det är därför det fungerar, och nu när det inte ligger några filer på den skadade delen (om det nu finns någon) så var det inga problem att laga/isolera den.

Bra att det löste sig iaf.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)