webForumDet fria alternativet

HJÄLP

7 svar · 636 visningar · startad av kawar

kawarMedlem sedan juli 20084 inlägg

Jag vill starta min dator normalt, men det går inte. kan bara starta i felsäkert läge.

Har försökt med att installera om hela xp, men det funkar inte heller, har dessutom försökt med systemåterställningen men inget svar där heller.

?????

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Välkommen till wF!

Tråden flyttas från Grafikprogram (vad har den med grafik att göra?) Och sen gör det inget ifall man kollar igenom sin text innan man postar en tråd, för som det är nu är den ganska svårtolkad med alla stavfel.

mvh
silfver, moderator

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Får du inget felmeddelande? Om du kommer in i felsäkert läge så kan du ju titta i loggboken om där står något?

förlåt vet inget om datorer. men jag startar datorn normalt, kommer fram till hårddiskcheckningen sedan startas datorn om, Felsäkert läge med nätverk är enda sättet för mig att komma in i datorn. Alla drivrutiner och liknande är installerade.

Något jag bör göra eller?

Quid skrev:

Får du inget felmeddelande? Om du kommer in i felsäkert läge så kan du ju titta i loggboken om där står något?

Hur hittar jag denna loggbok?

silfver skrev:

Välkommen till wF!

Tråden flyttas från Grafikprogram (vad har den med grafik att göra?) Och sen gör det inget ifall man kollar igenom sin text innan man postar en tråd, för som det är nu är den ganska svårtolkad med alla stavfel.

mvh
silfver, moderator

Ja okej, nöjd nu?

tack för att du talade om.

JonasFirefoxMedlem sedan mars 200724 inlägg

Hej kawar! Vilket operativsystem använder du? Jag hade ganska ofta detta problem på en gammal dator där jag körde Windows NT (samt även med Win 98). Det brukade uppstå när ett program kraschade och stängde av sig självt (ofta med följd att hela datorn hängde sig och jag bara kunde stänga av den manuellt). Vet inte om detta fungerar i XP, har aldrig haft problemet där, men jag gjorde så här, om jag minns rätt:

1. Låt datorn starta i felsäkert läge (din går tydligen dit av sig självt)
2. Öppna scandisk genom att välja Start->Kör-> skriv in scandisk och tryck OK
3. Kör scandisk enligt de inställningar som kommer upp (eller vid behov avmarkera rutan för fullständig felkontroll, minns inte exakt vad som står)

När scandisk kört klart (borde bara ta några minuter om du inte kör fullständig kontroll) startar du om datorn via startmenyn. Lycka till!

JonasFirefoxMedlem sedan mars 200724 inlägg

PS när datorn förhoppningsvis funkar som den ska kan det vara en god idé att köra scandisk med fullständig felkontroll. Programmet hittar du (även i XP men där heter det felkontroll/error-checking) genom att

1. Öppna Den här datorn
2. Högerklicka på enhet C
3. Välj fliken tools/verktyg och välj scandisk/felkontroll/error-checking e dyl
4. Markera kryssrutor så att den gör en så fullständig kontroll som möjligt.

Det brukar ta några timmar så under tiden kan du ju gå och bada eller nåt annat som man kan göra IRL :) Sedan kan du köra defrag, när du ändå håller på, som du hittar på samma ställe.

OBS är lite osäker på svenska termerna ovan eftersom jag just nu sitter med en engelsk version av windows samt inte minns exakt hur det hette i gamla windows.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)