webForumDet fria alternativet

Sätta miniminivå på kanal i Event Viewern i Vista/2k8

Windows

0 svar · 349 visningar · startad av spango

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg
Frågan#1

Jag använder mig av den nya funktionaliteten med kanaler och providers i event viewern som kom med i Vista och Server 2008 och undrar om det finns något sätt att sätta en miniminivå för en kanal eller en provider, t.ex. att den inte alls ska spara meddelanden med nivån verbose eller informational, utan bara warning eller värre. Det går förstås att filtrera kanalen, men det påverkar ju inte vad som sparas.

Grejen är den att jag vill hindra kanalen från att fyllas med en massa debugmeddelanden som dränker andra, viktigare meddelanden. Eftersom det är jag som skriver koden som loggar grejer vet jag att API:erna bakom stödjer det jag vill göra, men jag kan baske mig inte lista ut hur man gör det i event viewern.

Ett alternativ är förstås att göra två kanaler, en för debugmeddelanden och en för viktigare prylar. Jag fruktar att det är så man "ska" göra eftersom det finns kanaltyp som heter just debug, men hoppas kan man ju. Det känns som ett så fantastiskt onödigt och komplicerat sätt att få till lite schysstare filtrering på, och dessutom blir det jobbigare för användarna att se kronologin mellan debughändelser och andra aktiviteter eftersom de först måste skapa en vy som kombinerar de två kanalerna.

(För er som inte riktigt har hundra koll på vad en kanal är, flukta in bifogad bild.)

eventviewer.png
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)