TrankanMedlem sedan okt. 2006129 inlägg Hej!
Köpte relativt nyligen en bärbar dator från HP med Windows Vista Home Premium förinstallerat. Känner mig dock inte helt nöjd och skulle gärna vilja byta till XP istället, så min fråga är hur pass svårt det är?
Har tänkt att först formatera diskarna och sedan installera XP, men hur blir det då med alla drivrutiner som behövs? Kan datorn ens köras utan dessa drivrutiner, eller följer det med någon form av drivrutiner med XP från början? Har aldrig riktigt tänkt på det tidigare.
Sedan skulle jag gärna köpa en OEM-licens av XP för att spara pengar, men är en sådan licens möjlig att använda om jag innan formateringen haft en OEM-licens av Vista installerad?
Tacksam för svar... :)
Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg Har inget bra svar på din fråga men funderar på att göra samma sak eftersom Vista krånglar och är segt.
Servicepack 1 gjorde ingen som helst märkbar förbättring tycker jag.
Tänkte dock kolla med HP support vad dom säger om att byta OS.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ett inte helt lätt case.
Kolla på nätet vad andra har gjort.
Jag har testa med datorer som absolut inte har drivrutiner för XP. Det är synd och skam.
Fundera på ett fritt alternativ som någon Linux distribution. Det kan man testa med en Liv
eCD utan att göra något ingrepp alls.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag har för mig att HP erbjuder gratis nergradering till XP, fast det kan vara så att det bara gäller för Vista Business.
Annars så måste du köpa en ny licens, och du får inte köpa OEM eftersom endast får säljas med "nödvändig" hårdvara, fast det borde inte vara svårt att hitta någon lokal säljare som är beredd att rucka lite på reglerna :)
Vad gäller drivrutinerna så brukar ju HP ha väldigt bra med det på sin webbplats, man bara knappar din vilken modell man har, väljer operativsystem och språk så listas alla drivrutiner du behöver för ditt system. Fast om det är en ny modell så kanske det inte HP tillhandahåller drivrutiner, då får man istället gå via tillverkarna webbplatser och det blir ju helt klart lite bökigare. Men du kan ju kolla redan nu om HP har drivrutiner eller inte.
TrankanMedlem sedan okt. 2006129 inlägg
Quid skrev:
Jag har för mig att HP erbjuder gratis nergradering till XP, fast det kan vara så att det bara gäller för Vista Business.
Annars så måste du köpa en ny licens, och du får inte köpa OEM eftersom endast får säljas med "nödvändig" hårdvara, fast det borde inte vara svårt att hitta någon lokal säljare som är beredd att rucka lite på reglerna :)
Vad gäller drivrutinerna så brukar ju HP ha väldigt bra med det på sin webbplats, man bara knappar din vilken modell man har, väljer operativsystem och språk så listas alla drivrutiner du behöver för ditt system. Fast om det är en ny modell så kanske det inte HP tillhandahåller drivrutiner, då får man istället gå via tillverkarna webbplatser och det blir ju helt klart lite bökigare. Men du kan ju kolla redan nu om HP har drivrutiner eller inte.
Det här med gratis nedgradering gäller tyvärr bara Vista Ultimate och Vista Business så vitt jag vet. Vad gäller drivrutiner så finns det ett antal sådana avsedda för just min dator och XP, men inte lika många som för Vista. Under delen med drivrutiner för XP finns till exempel inget för grafikmotorn.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Då får man helt enkelt forska i vilken typ av grafikchip som sitter i och sen ta direkt ifrån tillverkaren, men det mest troliga är ju att det ett Intel.
Det första du bör göra är att kolla med företaget som skeppade datorn om det finns återköp av Vista. Vissa företag erbjuder faktiskt det.
Vad gäller drivisar så brukar grafiken funka, men utan acceleration. Du kan alltså installera, men kanske itne se på film och absolut inte spela spel innan du fått rätt drivrutin. Vad som kan vara mer jobbigt dock är att du kan behlva speciella drivisar till nätverket, vilket kan sätta dig i en moment 22-situation så att du inte kommer åt nätet så du kan ladda ner drivrutinen till nätverket, så du inte kommer ut på...
Mitt råd är att göra följande när du väl har en xp-skiva:
- Gå in på HP's hemsida och leta rätt på din dator. Troligen ska alla drivrutiner finnas samlade där.
- Ladda ner alla drivrutiner och lägg på ett USB-minne eller bränn på en CD.
- Installera XP
- Installera drivrutinerna
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Såg den här texten och tänkte att den kanske är läsvärd:
As M3 Sweatt, Chief of Staff of the Windows Core Operating System Division (COSD), recently blogged, both consumers and business users have the right to downgrade from Vista to XP — but only for certain versions. Downgrades can be performed by a PC maker (when authorized by end user, as Sweatt noted), or the end user. Sweatt explained:
“The OEM versions of Windows Vista Business and Windows Vista Ultimate include downgrade rights to Microsoft Windows XP Professional, Microsoft Windows XP Professional x64 Edition, and Microsoft Windows XP Tablet PC Edition.”
For customers who get their operating system releases via a volume-licensing arrangement with Microsoft, downgrade rights on Windows client “are granted with all systems software licenses acquired through the Select License and Open License programs.”
TrankanMedlem sedan okt. 2006129 inlägg Tack allihop för era svar! :) Det kan kanske vara värt att fundera på texten som du såg Lasp, men som det känns nu så kommer jag nog behålla Vista.