Det här kom upp idag.
Jag har en HP som i princip installerade sig själv efter att jag hade startat datorn första gången och valt språk m.m. Det finns en partition på hårddisken som man ska använda om man vill installera om Vista. Jag har inte kollat om man kan typ reparera en befintlig installation men det tror jag.
Jag har vid ett tillfälle säkerhetskopierat installationen, vilket man skulle göra för att kunna byta hårddisk och sedan kunna köra mitt Vista trots att det inte fanns med några Vista-skivor.
Nu hittar jag inte min säkerhetskopia (den finns här men jag vet inte om jag behöver leta upp den. ;)) och meddelandet som dyker upp i datorn finns där för att jag hämtat en utvärderingsversion vid ett tidigare tillfälle. Jag trodde att när tiden för utvärderingen har gått ut så "hoppar" Vista tillbaka till den versionen jag hade tidigare.
1. Kommer jag få problem om tre dagar?
2. Behöver jag min säkerhetskopia? (Partitionen på hårddisken ligger kvar.)
3. Något annat jag har missat?
Oj, jag visste inte ens att jag hade en nyckel där... :r
Men jag får ju aldrig frågan om licensnyckeln, det står bara att min version av Vista kommer att upphöra om tre dagar. Får man frågan om tre dagar då kanske? Jag vill inte hamna i ett läge där det inte går att starta Vista alls, åtminstone inte innan jag har sparat undan lite grejer.
/edit
Fast jag tror jag behöver återställa burken förr eller senare ändå, det har krånglat med Windows Update länge.
Ok, jag har gjort det nu och aktiveringen lyckades. Dock har jag samma produkt-ID nu som tidigare. Får se om jag blir uppmanad att installera Vista igen snart... :OO
/edit
Jag har ju glömt att tacka dig för hjälpen så långt, det uppskattas! (y)
Prova att ringa Microsoft Produktaktivering, 020 1400015, det är öppet dynget runt, alla dagar, och om du trycker fel ett par gånger i deras växel så får du prata med någon :)
Japp, jag tryckte fel och blev vidarekopplad. :D
Tyvärr jobbade ingen på teknisk support i helgen så jag fick prata med en som bara sysslar med produktregistrering men han föreslog att jag skulle gå in i kontrollpanelen och ta bort SP1 (utvärderingsversionen) och sedan lägga in den skarpa SP1. Låter ju vettigt men något som heter Windows Defender protesterar och talar om att mitt Win Update inte fungerar. Jaja, det är ett annat problem, nu verkar det som att mitt första problem blir löst i alla fall. Tack!
Ring HP och ställ dig frågandes till varför du har fått en utvärdingsversion av din Vista, när du har betalt för en äkta.
Stå på dig så att någon från HP's support kopplar upp sig mot din dator via RemotDesktop, eller kanske något annat program där du ser vad de sysslar med.
Ring HP och ställ dig frågandes till varför du har fått en utvärdingsversion av din Vista, när du har betalt för en äkta.
Stå på dig så att någon från HP's support kopplar upp sig mot din dator via RemotDesktop, eller kanske något annat program där du ser vad de sysslar med.
- M
Jag tror att det kom upp när jag själv aktivt tankade ner en betaversion av SP1, det stod inte så när jag först installerade Vista.
Nu är det borta, verkar som allt funkar som det ska igen. Vet inte när i procedurerna det försvann, jag avinstallerade SP1 och fixade mitt Win Update och har väl startat om datorn tio gånger hittills efter alla uppdateringar. Så allt verkar lugnt!
278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e