webForumDet fria alternativet

Installera multipla windows - hur?

4 svar · 678 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Hej!

Jag behöver installera fler windows på en arbetsdator.
Primärt ska det vara Windows XP Pro.
Vidare så ska det ligga ett Vista samt ett Vista 64 bit.

Jag antar att disken måste delas upp i tre partitioner, inte sant? Det är därför jag skrev att XP ska vara primärt, det vill säga den som ska hamna på C:.

Hur gör man när man vill installera flera OS?
Ska man använda något program? Jag känner till något som hetr EasyBCD - men enligt någon notering jag hade gjort så gäller denna om man vill installera fler OS efter att man har lagt in Vista.

Då XP kommer att vara den primära och vistorna används endast vid behov så är jag rädd att vista hamnar på D: och allt blir bara knasigt.

Tacksam för ljus i detta funderingsmörkret.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Partitionera disken i tre delar, installera varje OS för sig på varsin partition. Sen kan du använda Vistas BCDEDIT för att ändra i bootfilerna så att det blir rätt.

Tjena Quid

Då kommer jag att lägga XP i första partitionen för jag antar att det OS som läggs som nr2 kommer att hamna på D: inte sant?
Det hade varit coolt om varje OS kunde göra sin enhet som C: och att de andra diskarna får D:, E: osv.

Quid skrev:

Sen kan du använda Vistas BCDEDIT för att ändra i bootfilerna ...

Jag får en känsla av att Vista kommer att ange sig själv som boot-OS när man installerat det i efterhand.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Varför inte virtual PC?
Dvs, kör maskinerna som virtual machines.
Det funkar väl i de allra flesa fall klockrent. Det enda skulle väl vara om du behöver direkt access till någon halvudda hårdvara.

Sen om du känner att du vill använda Microsofts eller VM-ware's. Tja, enligt mig är det väl lite som Aftonbladet eller Expressen, båda funkar fint, ser lite olika ut men gör jobbet. Båda finns som helt OK gratis versioner.

/pebi

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)