webForumDet fria alternativet

Problem med java/firefox i windows 2008

9 svar · 1 238 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Hej!
Håller på och försöker installera java i Windows 2008, men det går inte bra. Jag har varit inne på suns hemsida och hämtat hem "Java Version 6 Update 5" för "Windows Vista, XP, 2000, 2003 Server" (2008 finns inte). Installationen går utan några som helst problem, men när jag sen försöker besöka en sida som bygger på java så kraschar webbläsaren. Har provat att installera om ett par gånger, men det hjälper inte. Någon som har några idéer?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Kan bero på att du kanske har haft flera olika browser's som du avinstallerat, sedan installerat nya och om igen, jag föreslår att du gör en rejäl registry cleaner, bästa som finns, är inte CC, utan den som hittar mest fel, efter rensning starta om.. för du ska ha Eusing Free Registry Cleaner 1.8, den rensar registret 90% bättre än CC:
http://www.eusing.com/free_registry_cleaner/registry_cleaner.htm

Efter detta så kanske den nya browsern vet att ny Java är installerat, eller så får du helt enkelt installera om igen. Förbehåller mig att att detta kanske inte fungerar, men hoppas.. i annat fall kanske du måste gå till: http://www.microsoft.com/java
Eller...

Problem 3
If you have tried all the above, it's likely you don't have a Virtual Machine. If you're an XP user, this is highly possible, other users should not have this problem.

Do you have Virtual Machine?
Search your computer for msjava.dll. If it finds it (c:\windows\system or c:\winnt\system (or system32)) then you have virtual machine, if it doesn't:

XP users: You may obtain Java Virtual Machine from Microsoft in Microsoft Windows XP Service Pack1
Other users: You should perform your Windows Updates in order to obtain Microsoft Virtual Machine or go here to download a full version.

If it does (and you disabled sun as in stepp2 above):

http://www.helpbytes.co.uk/javaproblems.php#problem3

Yahoo! Users - re install applet

If neither of those fixed it, and you are trying to fix Yahoo! Chat Java, perform the following:
goto C:\Windows\Downloaded Program Files\
Location, and delete the "Yahoo! Chat" class file.
Re-try Yahoo! Chat.

Det är en helt ny 2008-installation med enbart IE och firefox installerade. Har installerat om både firefox och java utan framgång. Har iof inte försökt något mer sedan jag postade tråden, men misstänker att det fortfarande blir samma resultat.

Peeer skrev:

Det är en helt ny 2008-installation med enbart IE och firefox installerade. Har installerat om både firefox och java utan framgång. Har iof inte försökt något mer sedan jag postade tråden, men misstänker att det fortfarande blir samma resultat.

Ok, har du installerat en media flashplayer, som adobe flashplayer? Om du inte har det. så kan det vara en förklaring på problemet.

Egentligen borde du ju inte ha detta problem, oftast drabbar detta XP användare och/eller Vista användare, men jag luskar gärna vidare för att hjälpa dig. :) red/ har du förrästen kollat om du har msjava.dll filen?
Se föregående inlägg om hur du gör.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

De där instruktionerna är mest av arkeologiskt värde, Microsofts Javaversion har inte utvecklats på den här sidan millenieskiftet ;) Det är den från Sun som gäller.

Först och främst, har du några loggfiler?

För det andra, Firefox distribueras vad jag minns som 32-bitars binär vilket gör att man inte kan använda 64-bitars plugins. Är det 32- eller 64-bitarsjava du har?

spango skrev:

De där instruktionerna är mest av arkeologiskt värde,

Huh? Really? Det är från 2007. ;)

spango skrev:

Microsofts Javaversion har inte utvecklats på den här sidan millenieskiftet ;) Det är den från Sun som gäller.

Visst är det så att Sun gäller, men om varje sida kraschar, bör man kolla msjava.dll filen, om den finns, om den ar skadad osv.

spango skrev:

Vad hjälper det, förklara gärna vad det skulle göra för att hjälpa problemet?
Ds, hoppar över sista citatet, men undrar egentligen även över det också. :i Pliiiiiiz tell me.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

LoLo skrev:

Huh? Really? Det är från 2007. ;)

YARLY. Går man in på http://www.microsoft.com/java ser man att The MSJVM will reach its end of life on December 31, 2007.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Java_Virtual_Machine

LoLo skrev:

Visst är det så att Sun gäller, men om varje sida kraschar, bör man kolla msjava.dll filen, om den finns, om den ar skadad osv.

Nope, eftersom msjava.dll är en del av Microsofts JVM. Suns JRE använder inte den DLL:en.

LoLo skrev:

Vad hjälper det, förklara gärna vad det skulle göra för att hjälpa problemet?

Tja, om det skrivs något felmeddelande i loggarna kan det ju bidra till att man kan lista ut vad det är som faktiskt är fel...

LoLo skrev:

Ds, hoppar över sista citatet, men undrar egentligen även över det också. :i Pliiiiiiz tell me.

32-bitarsprogram kan inte ladda DLL:er som är byggda för 64-bitarsprocessorer, och 64-bitarsprogram kan inte ladda DLL:er som är byggda för 32-bitarsprocessorer, så om programmet (firefox.exe) och DLL:en för Java Plugin (npoji610.dll, eller liknande) är byggda för olika arkitekturer borde det gå åt fanders.

LoLo skrev:

Ok, har du installerat en media flashplayer, som adobe flashplayer?

Japp, det finns en sådan installerad.

red/ har du förrästen kollat om du har msjava.dll filen?
Se föregående inlägg om hur du gör.

Finns ingen sådan fil. Använder som sagt Suns egna javamotor.

spango skrev:

Var hittar man javas loggfiler? Kollade med eventviewer och det sa mig inte så mycket:

Faulting application firefox.exe, version 1.8.20080.40413, time stamp 0x47f6a3d0, faulting module kernel32.dll, version 6.0.6001.18000, time stamp 0x4791a76d, exception code 0x40010006, fault offset 0x000442eb, process id 0x11c, application start time 0x01c8a6baf18a6e85.

För det andra, Firefox distribueras vad jag minns som 32-bitars binär vilket gör att man inte kan använda 64-bitars plugins. Är det 32- eller 64-bitarsjava du har?

Jag är rätt säker på att det är 32-bitars versionen (Version 6, uppdatering 5. Build: 1.6.0_05-b13). Hittar ingen info någonstans om att det skulle vara 64 bitar iaf.

Ber om ursäkt! Jag har ju inte läst ordentligt alls :r Kan vara så att Javan inte är konfigurerad rätt i browsern? :i

How do I enable Java in my web browser?
Other Web Browsers

Firefox 0.8 and Up
Start Mozilla Firefox browser or restart it if it is already running.
Select Tools > Options.
Dialog box: Options
Click Web Features > Select Enable Java

http://www.java.com/en/download/help/enable_browser.xml
.

Står lite mer där.

260 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
125 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)