jag kör ett mirror-raid på två WD Raptor diskar. Mirror lösningen i sig torde väl inte slöa ner hårddisken eller hänger det ihop med hur bra moderkortets RAID kretsar är?
Ett läs o skriv test gav mig bra värden.
Men just vid XP'ns uppstart, programstarter osv så är jag inte direkt imponerad. Ibland känns det rentav segare än på en dator med helt vanliga diskar.
Så jag har en känsla av att det kanske är aktuellt med tweaking av windows eller något?
Speglining i sig slöar ju ner en del, all data måste ju skrivas två gånger, sen hänger det ju också på hur bra/snabb kontrollern är. Spegling är skydd emot diskhaveri.
Ja, det är just haveri jag vill skydda mig mot. Jag borde kanske ha en snabb startenhet som inte är speglad och en separat enhet innehållande två speglade diskar för sådant som jag vill skydda?
Då torde väl uppstarten gå fort medan allt annat är skyddat.
Jag känner inte av att de 10.000 varv gör någon skillnad och ärligt talat känns det till och med lite segare.
Fast är det verkligen så att spegling slöar ner? Tanken är väl att kontrollerkortet ska låta båda diskarna jobba samtidigt. Möjligen skulle det kunna vara lite långsammare, men inte mer?
En vän berättade att det kanske är hela setupen det hänger på, om man ska få ut det bästa ur Raptor diskarna. Tex val av minne och moderkort. Tror du att det ligger någto i det?
Jag har inte provat själv, men jag skulle tippa på att de extra varven på disken går förlorade när du kör spegling, det bästa vore ju att köpa en disk till och köra raid5 om du har möjlighet. Då får du både säkerheten och snabbheten.
Jag vet inte vilken raidkontroller du har, men den kan spela stor roll, se till att du har senaste drivrutiner till allt.
Moderkortet har ett ICH9R-chipset, vilket har stöd för raid5.
Raid5 funkar som så att man har 3 eller fler diskar, osso lägger den datan växelvis på dom, alltid på två diskar. På så vis kan en disk gå sönder utan att man förlorar någon data och man får dessutom upp hastigheten rejält. Man förlorar kapaciteten på en disk.