Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg Jag fick för ett tag sedan inte igång min dator eftersom ingen bild alls kom upp...
grafikkortet kontrollerades på annan dator o det fungerade alldeles utmärkt så min uteslutningsmetod kom fram till att cpu:n lagt av o med min tur så tillverkas det inga nya processorer med den aktuella socket som var... detta ledde till att även ett nytt moderkort fick inhandlas :(
när jag satt ihop allt nu så startar datorn perfekt men windows vill inte köra igång...
den kommer bara fram till rutan där det står att windows senaste gången inte stängdes av ordentligt (det var när datorn inte fick någon bild alls som senaste dåliga avslut skedde)... oavsett om jag trycker på "starta i felsäkert läge" eller "starta windows som vanligt" så händer samma sak, datorn rebootas...
va f-n kan det bero på?? jag e farligt nära att slänga ut skiten nu...
kan det vara hårddisken?? eller har jag byglat fel?? har fan testat på alla möjliga sätt utan framgång...
oerhört tacksam för all hjälp då jag måste få tag i ett dokument som finns på hårddisken...
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg har du bytt moderkort kan du glömma o starta din gamla installation
du får göra en reparations installation
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg
mayday skrev:
har du bytt moderkort kan du glömma o starta din gamla installation
du får göra en reparations installation
Menar du att hårddisken med windows inte fungerar eftersom moderkort bytts?? så jag måste formatera om det hela :O ...
skulle det åtminstone fungera ifall jag kopplar in den i en annan dator som slave för att få tag i dokumentet då??
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg skulle du kunna skriva igen för det verkar som att något gick snett vid förra inlägget :s
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Laki_gbg skrev:
Menar du att hårddisken med windows inte fungerar eftersom moderkort bytts?? så jag måste formatera om det hela :O ...
Nej, det är inte hårddisken som inte fungerar, det är Windows. Att byta moderkort i en dator är ungefär som en organtransplantation; det är inte säkert att det fungerar om det är för stor skillnad på de utbytta komponenterna. Drivrutinerna i Windows tappar liksom det grundläggande stödet och därför crashar din dator vid uppstart. Och nej, du behöver antagligen inte formatera. Du kan, precis som mayday skrev, köra en reparation av Windows-installationen. Jag tror du kan hitta det alternativet under F8-menyn eller bootmenyn om du bootar på en Windows-skiva.
Laki_gbg skrev:
skulle det åtminstone fungera ifall jag kopplar in den i en annan dator som slave för att få tag i dokumentet då??
Ja, det fungerar alldeles utmärkt, såvida du gör det i ett operativsystem som kan läsa diskens filsystem*. Jag antar du har NTFS på din, så om du har en WinXP-maskin går det alldeles utmärkt. Bara stripe'a den som secondary master eller primary slave (beroende på vilken ide/sata-kanal du sätter den på) och starta upp.
* Om du har t.ex. WinXP med NTFS filsystem på, så kommer inte en Win98-maskin kunna läsa data, då Win98 är FAT16/32 filsystem. Typ.
PS. Det skall dock tilläggas att jag gjort flertalet lyckade moderkortsbyten och fortfarande behållt Windows, om än efter att ha installerat nya drivare för kärnfunktionerna. Det var visserligen på Windows 2000, som ju blev är känd för sin ruskiga stabilitet i sådana lägen, men jag är ganska säker på att jag gjort det med XP också. DS.
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg OveRRidE beskriver det rätt bra, moderkortet är en rätt vital del i datorn och att byta det innebär stora förändringar också i XP.
Som sagt, en reparation av XP kan funka. I med XP-skivan och boota från den, välj sedan att Reparera en befintlig Windowsinstallation eller vad det står.
Jag bytte själv moderkort i helgen i min burk, jag bet i det sura äpplet att formattera c: och installera fräscht, men då hade jag ju möjlighet till backup innan.
Så testa en reparation, annars är nog din sista utväg att stoppa disken som slave i en annan dator och föra över det du behöver den vägen.
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg Jag förstår precis hur ni menar... ska testa detta imorgon ifall jag hinner annars får det bli onsdag för min del...
tackar för all hjälp, nu e det bara att tuta o köra ;)
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg nu har jag försökt göra det ni skrivit men jag kommer bara till "datorn kontrollerar maskinvarukonfigurationen" eller va det står o sedan läser den in allt... sedan ska den ju gå vidare men då rebootar den bara...
why??
Någon som har en idé??
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg efter att ha rebootat en 20ggr så kommer jag till reparationsdelen och ska ange vilken windows jag vill logga in på??
jag väljer 1 då jag bara har en windows på hårddisken :s
sedan ska jag ange lösenord och det e jag helt säker på men ändå säger den att det e fel... gör jag fel eller vad??
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Uh, det låter ju väldigt konstigt. Kom reparationsalternativet fram? Vad hände när du valde det?
OveRRidE skrev:
Uh, det låter ju väldigt konstigt. Kom reparationsalternativet fram? Vad hände när du valde det?
Allt kom upp precis som vanligt och jag valde reparera (R) och då kom det upp en text som löd ungefär (är inte hemma utan på jobbet så kan inte kolla ordentligt):
välj den windows du vill logga in på (enda alternativet är att skriva 1, inte c: eller något annat)
sedan går den vidare och då kommer det upp en text som vill att jag ska ange administratörslösenordet och jag vet exakt vilket jag haft i en herrans massa år men den accepterar inte lösenordet...
Allt detta sker i dosmiljö... som det ser ut nu så verkar jag bli tvungen att installera om på c: ... som tur var har jag partionerat hårddisken för längesen så jag hoppas dokumentet är där...
En annan sak som förvirrade mig j-vligt mycket var att när jag hade min andra hårddisk, den stora, inkopplad så ville den inte ens komma till repareringen utan kollade maskinvarukonfigurationen och sedan rebootade...
Vad kan det bero på??
Ni ska ha ett stort tack som försöker hjälpa mig :bire
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Har du testat att sätta disken i en annan maskin då?
Jag tänker bara på om du har data du vill ha loss. Har du det på en separat partition (d: kanske?), så kan du ju bara installera om C, det går ju enkelt.
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg jag är till 90% säker på att jag har det på d: och då är det ju enklast att installera om...
Men jag tycker att det är så konstigt att detta händer liksom...
O jag har inte testat i annan maskin, det tänkte jag göra imorgon när jag ska ta mig an tjejens dator...
frågan e nu om datorn accepterar att jag installerar om på c: och sedan kör igång datorn... då kommer d: ha kvar gamla konfigurationen o samma gäller z: (den stora disken) ...
min mening är att jag bara får tag i dokumentet och sedan formateras allt om riktigt ordentligt så att det fungerar en gång för alla, det var trots allt 5 år sedan sista formateringen på disken :) ... däremot skulle jag hemskt gärna inte vilja förlora allt jag har på z: då det är över 30tkr låtar som tagit ett tag att få ihop...
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Du ska inte välja R för reparera på första frågan, kör på som vanligt där bara, sen kommer den förhoppningsvis hitta din Windowsinstallation och fråga om du vill reparera den, då svarar du Ja.
Quid skrev:
Du ska inte välja R för reparera på första frågan, kör på som vanligt där bara, sen kommer den förhoppningsvis hitta din Windowsinstallation och fråga om du vill reparera den, då svarar du Ja.
Det där låter som en vettig lösning... du menar när den kommer till sidan ifall man vill göra partitioner, formatera, installera windows eller reparera??
Detta ska jag testa direkt när jag kommer hem, kan ju faktiskt fungera...
Laki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg Nu har jag äntligen lyckats få igång installationen av windows på nytt men då vill den inte acceptera min nyckel :s ... det är originalcd så jag är väldigt säker på att det är rätt liksom...
Vad kan detta bero på??
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg XP skiljer på Retail, OEM och Volym-nycklar. Så om du har reparerat med en annan cd än vad din licens är så kan det nog bli knas.