Hej,
för att flytta över tvprogram från min digitalbox, måste usb-hårddisken vara formaterad i FAT32.
Om jag nu vill bränna ut TVprogram som är större än 4gb, hur gör jag detta?
tack för ordet
//Peter
13 svar · 1 285 visningar · startad av pelk
Hej,
för att flytta över tvprogram från min digitalbox, måste usb-hårddisken vara formaterad i FAT32.
Om jag nu vill bränna ut TVprogram som är större än 4gb, hur gör jag detta?
tack för ordet
//Peter
Det går vad jag vet inte. Måste ha NTFS (eller nåt annat filsystem?) för att kunna ha filer större än 4gb.
Melea skrev:
Det går vad jag vet inte. Måste ha NTFS (eller nåt annat filsystem?) för att kunna ha filer större än 4gb.
Tyvärr måste hårddisken vara formaterad i FAT 32 x(
Så det finns ingen lösning påd etta problem?
Det finns NAS-lösningar som bygger på FAT32 och linux som delar upp filerna i två (eller fler?) och länkar ihop dom vid access. Kanske kan vara en idé? Om du vill använda linux och hittar motsvarande funktion någonstans...
headbug skrev:
Det finns NAS-lösningar som bygger på FAT32 och linux som delar upp filerna i två (eller fler?) och länkar ihop dom vid access. Kanske kan vara en idé? Om du vill använda linux och hittar motsvarande funktion någonstans...
Vad krävs för att köra Linux?
En fråga: Varför måste disken vara formaterad med FAT32? Ett alternativ kanske kan vara att ha två partitioner på disken, en med FAT32 och en med NTFS.
nitro2k01 skrev:
En fråga: Varför måste disken vara formaterad med FAT32? Ett alternativ kanske kan vara att ha två partitioner på disken, en med FAT32 och en med NTFS.
Behöver FAT 32 för att jag tänker överföra TV-inspelningar FRÅN hårddisken på en digitalbox (Samsung DCB P850Z) till en extern usb-hårddisk för för att senare bränna ut som dvd. Och boxen känner bara igen FAT32...
Vet inte riktigt vilken nytta jag skulle av att ha det formaterad både som FAT 32 och som NTFS???
Hum...om boxen bara tar FAT32 och datat är över 4 gig...ja då är datat enligt mig strandsatt. :P
Men det låter konstigt att boxen skulle ha denna begränsning. Den måste ju ha stöd för något filsystem som klarar större filer, dina inspelningar ligger ju trots allt redan sparade på boxens hårddisk.
På dvdforum.se var det en som skrev att det skulle finnas ny firmware till denna box, med nummer 11.
Kolla upp det där med firmware, för det verkar grymt suspekt om Samsung, som är ett skapligt moderns företag, endast skulle ha stöd för FAT32...
Jag sökte men hittade inget om det. Hittade denna manick till familjer(??)
http://www.teknikcompaniet.se/product_info.php?cPath=67&products_id=254
Eclipse skrev:
Kolla upp det där med firmware, för det verkar grymt suspekt om Samsung, som är ett skapligt moderns företag, endast skulle ha stöd för FAT32...
NTFS är trots allt en Microsoft-hemlighet. Såvida boxen inte kör Windows som operativ så är det svårt att stödja NTFS.
Troxy skrev:
NTFS är trots allt en Microsoft-hemlighet. Såvida boxen inte kör Windows som operativ så är det svårt att stödja NTFS.
Jaså min linux-burk kan läsa och skriva ntfs. Menar du att jag är lurad och kör windows? :/
Mina två externa USB-2 diskar, formaterade med NTFS, fungerar bra i min Mac med Leopard. (Jag är iofs förvånad...) Skulle inte FAT och FAT32 vara Microsoft då...??
pelk skrev:
Behöver FAT 32 för att jag tänker överföra TV-inspelningar FRÅN hårddisken på en digitalbox (Samsung DCB P850Z) till en extern usb-hårddisk för för att senare bränna ut som dvd. Och boxen känner bara igen FAT32...
Vet inte riktigt vilken nytta jag skulle av att ha det formaterad både som FAT 32 och som NTFS???
En snabb googling indikerar att det inte går:
http://www.minhembio.com/forum/lofiversion/index.php/t130743-1300.html
colione skrev:
Jaså min linux-burk kan läsa och skriva ntfs. Menar du att jag är lurad och kör windows? :/
Nej, men snarare något av följande:
1. Man har implementerat NTFS utan en specifikation, typ reverse engineering.
2. Eller så har man köpt någon licens från Microsoft.
Eclipse skrev:
Skulle inte FAT och FAT32 vara Microsoft då...??
Jo visst, men dessa är ISO-standarder och kan därför implementeras mha. specifikationer.