EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg I kväll när jag skulle arbete lite på kontoret .... Det jag såg var en blå skärm med text om att datorn inte var riktigt frisk. Jag uppmanades att kolla virus, avinstallera virusprogram, köra CHDSK /F (vad nu det där F:et är för nått!!??)
Det stod vidare att nån startsektion av disken var skadad eller oläslig. Jag glömde anteckningarna på kontoret. Man ska titta efter problemlösning i Startboken, vilket jag inte vet vad det är för nåt.
Jag har inte sett detta felmeddelande tidigare.
Jag testade att starta datorn från cd-skivan som kom med datorn, en DELL. Men ingen chans att det fungerade... Tänkte kanske köra datorn i säkert läge...
Jag vet inte vad som har hänt, jag vet inte vad jag ska göra. Jag överväger att köpa en ny disk. SCSI, för övrigt...
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Parametern /f ser till att fel som hittas ordnas; f som i "fix".
Vad kom chkdsk fram till?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Nej, nej, nej!!!
Inget fungerar! Inget! Inte chdisk eller att starta datorn, eller att göra NÅTT!!
???
Jag har lyckligtvis min Mac !! :-) Med mitt mobila bredband... Nåja, jag ska ta med mig datorn till kontoret i morgon och skriva av felmeddelandet.
Datorn har känts lite instabil... Men inget allvarligt. Jag körde en rejäl omgång med CHDSK förra veckan och jag trodde fel åtgärdats. (Av defragmenterad sort....) Datorn ska gå ner i vila efter 15 minuter vilket den inte alltid gör. Jag brukar inte stänga av datorn, bara låta den gå i vila efter en tid.
Jag tror inte disken är sönder eller så... Men ärligt, jag ska nog testa att antingen köpa en ny disk eller ta en gammal och installera windows på igen... Bara man kan få alla drivrutiner att fungera!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Du bör nog felsöka och avgöra vad felet är innan du börjar mecka med ny hårdvara, tycker du inte? Om det nu inte är så att det är panik och du inte kan använda din Mac, som du ju "lyckligtvis" har.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg
*** STOP: 0x0000007B (0x81885A70,0xC0000032,0x00000000,0x00000000)
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
Om det här är första gången du ser det här stoppfelmeddelandet,
bör du starta om datorn. Utför följande steg om meddelandet
visas på nytt:
Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar
eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera
att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad.
Kör CHDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad.
Starta sedan om datorn.
Mer information om hur du felsöker stoppfel finns
i Startboken.
Det är felmeddelandet i sin helhet. Det fungerar inte att starta från cd-skivan och att typ köra en reparation av Windows. Jag har också lett efter Startboken... men det där förstår jag inte riktigt...
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Datorn är en Dell Presision 330 från 2001 med SCSI diskar på insidan. Jag överväger att köpa en ny disk + mer RAM.
Kontakten är 68 pinnarsvarianten (jag har räknat...) och RAM är av 168-Pin DIMM Modul... tror jag.
Det finns två platser lediga. Kanske man måste fylla båda två, eller bara mer ram i den ena? Det sitter 2x128 MB RAM, men jag tror det finns mer RAM på moderkortet...??
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Tack, tack! Då finns det hopp, trots allt!
Nya given är att installera Windows på den extra 4.5 GB disken... och försöka starta från den och sen köra chdsk därifrån.
Datan verkar inte så pigg att vilja starta med den felande disken inne i systemet. (påkopplad, påsatt...) Finns det möjlighet att köra diskcheck i något lägen, innan windows har laddat!?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Nej, ärligt.... det blir bara bluescreen när disken är inkopplad! Kan man plocka upp diskar i windows i efterhand!? Alltså, starta maskinen utan...
Det har med termineringen av scsi diskarna att göra. Jag var tidigare KUNG på detta, men på senare år har fokus lagts på andra områden...