webForumDet fria alternativet

Installerat win server 2k3 - hur ska jag gå vidare?

Windows

1 svar · 465 visningar · startad av wally_91

Medlem sedan feb. 2006511 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Idag fick jag ordning på installationen av Windows server 2003 och jag har lekt lite med det nu under dagen. Nu vill jag dock verkligen använda min server till det jag vill.

Det jag har tänkt mig att slutresultatet ska vara:

Hemma hos mamma kan jag logga in med ctrl+alt+del (domän) och skrivbordet och resten sparas på servern så att det ser likadant ut på alla datorer. Alla kan nå en mapp ("bilder") som ligger på servern.
Hos pappa ska det fungera likadant, dvs skrivbord mm finns där med.

Jag ska vara administratör och jag vill ha andra "underadministratörer" som kan installera program och till sist vanliga användare som inte kan installera program och se högre användares filer mm.

Hur ska jag börja och vad bör jag tänka på?

Datorn hos pappa kör xp pro sp2 medan datorerna hos mamma kör xp home sp2. Jag har dessutom en mac jag gärna vill att detta ska funka på med, men om jag bara kan nå filerna är jag nöjd. Jag vet att jag inte kan använda domäner på home datorerna men där gäller samma sak som för macen.

Stort tack på förhand!

Mvh wally_91

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Ska du koppla upp dig med macen till servern?

Jag vet inte för 2003, men för Windows 2000 tror jag man skulle installera en komponent som finns på cdskivan. Sen, när du delar ut en volym, markerar du att den även ska vara synlig i Mac LAN.... Oj, oj, oj...!! Det var länge sedan jag höll på med detta! Jag kommer inte ihåg detaljer...

Jag ska försöka forska lite i det!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)