webForumDet fria alternativet

XP söker länge efter enheter

6 svar · 553 visningar · startad av Dryden

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har ett skumt problem som jag inte riktigt har koll på när det började. Att det är irriterande är dock något jag vetat om hela tiden. ;)

Varje gång jag öppnar ett fönster, program, dialogruta eller något annat som ska visa alla mina enheter på burken så börjar den söka. Och söka. Och söka. Det tar uppemåt en halvminut innan den luskat fram att jag har några partitioner, en diskettenhet och två DVD-enheter utan innehåll. Dessutom. Klickar jag mig in på "Den här datorn" söker den enheter i en halvminut innan innehållet visas. Jag klickar mig sedan in i roten på en av mina hårddiskpartitioner och går snabbt tillbaka till enhetsvisaren via "Tillbaka"-knappen i XP - då söker den återigen efter enheterna i den här halvminuten.

Jag har gått igenom lite nätverksenheter och annat uppmappat men kan inte hitta något som kan tänkas vara boven i dramat, plus att jag raderat några uppmappade saker. Förut kunde det dock hjälpa tillfälligt om jag startade om burken, då var allt normalt i några dagar. Det där hjälper dock inte längre.

Någon som har förslag på tänkbar(a) lösning(ar)?

Ingen?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Du råkar inte ha en novell-klient installerad? Jag hade precis samma fel i Windows 2000, det löste sig när jag tog bort novell-klienten.

Ingen Novell-klient här så vitt jag vet.

Det har inget med någon indexeringsfunktion i XP att göra eller något såndant? Hm.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det känns ju som om det är någon nätverksenhet som tar tid på sig iaf, du kan ju prova att koppla bort allt sånt eller kanske bara logga in lokalt på maskinen.

Jag loggar enbart in lokalt på maskinen och har inga nätverksinlogg what so ever. Men ja, att det är någon uppmappad nätverksenhet låter vettigt, för fenomenet påminner om när man försöker browsa nätverket.

Fler fenomen som dykt upp sedan oidentifierad tid - inte en enda enhet listas i enhetshanteraren, plus att ett antal nätverksenheter inte synd under Nätverksinställningar. :o

Skumt skumt.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)