Jag har precis köpt en Win2003-server med mycket värdefull information på,
men idioten har ändrat lösenordet till adminkontot, och han vägrar svara.
Finns det något sätt man kan ta sig förbi ett sådant konto?
Jag kan slita ur sata-disken och sätta den i en annan dator,
så utifall det finns något crack-program så man kan lösa det?
Nej, det där var nog Win95 eller möjligtvis NT4. Det finns olika sätt att göra det på, men du får googla såvida ingen annan känner för att posta det. Oavsett vilket så går det absolut snabbast att stoppa i disken i en annan maskin och hoppas på att den inte är krypterad.
Det hr har diskuterats ett antal gånger förut här och et bryter inte mot lagen heller...sök på cmd.exe och specificera Rikard som namn så får du upp en tråd.
Problemet med Dannys metod är att du själv måste vara admin för att få tillgång till den filen. (Har jag för mig) Och är du redan det räcker det oftast med att du plockar ägandeskap.
Problemet med Dannys metod är att du själv måste vara admin för att få tillgång till den filen. (Har jag för mig) Och är du redan det räcker det oftast med att du plockar ägandeskap.
Vet inte riktigt. Men det finns andra verktyg än pwdump för att få de krypterade lösenorden. Man kan t ex boota upp datorn från en diskett/cd och ta det den vägen. Har inte provat men det borde ju funka :)
Det fanns ett litet program som hette locksmith och ingick Wininternals ERD Commander,
men nu när Microsoft har köpt upp dom så kan jag inte längre hitta det.
Med lite tur så kanske du kan söka fram en gammal version via google.
Och trots att det står att den ändrat lösenordet, så går det inte att logga in.
Har prövat alla knappar i programmet, men vägrar att fungera.
Så - ber nu om ytterligare hjälp - någon som vet något mer program?
Eller kanske något annat tips.
Funderar nästan på att installera en kopia "över" den gamla för att komma åt informationen, men pga av att jag behöver kunna köra vissa program, så blir det ju krångligt att göra så.
Och trots att det står att den ändrat lösenordet, så går det inte att logga in.
Har prövat alla knappar i programmet, men vägrar att fungera.
Så - ber nu om ytterligare hjälp - någon som vet något mer program?
Eller kanske något annat tips.
Funderar nästan på att installera en kopia "över" den gamla för att komma åt informationen, men pga av att jag behöver kunna köra vissa program, så blir det ju krångligt att göra så.
Så... någon som har tips?
Har för mig att jag läste på den siten att man skulle köra blankt lösenord.
ah, där under FAQ står:
It seems to change the password, but NT won't agree.
The NTFS code wasn't that great after all (probably didn't write things properly)
My code wasn't that great after all. (it didn't change or changed in the wrong place. The V struct is still marked "here be dragons..")
Try blanking the password instead (entering * at the prompt), this may straighten things out. In fact, reports indicate: BLANKING RECOMMENDED!
If it still won't work, see the previous solution.
Blanking will probably be the only option beginning from some release in 2008.
Att sätta disken i en annan dator, hjälper egentligen inte mitt problem,
eftersom jag måste komma "in" i systemet.
För i systemet ligger det 2 program som jag måste åt,
och dessutom på scsi-systemet ligger det dessutom material jag måste åt.
SCSI-diskarna kan jag ta mig in i,
men är programmen på systemdisken jag inte kommer åt.
Mvh
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25