webForumDet fria alternativet

Vista = inget internet, XP = felfritt

Windows

0 svar · 1 128 visningar · startad av zlasher

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jobbar för tillfället med en organisation som har ett nätverk bestående av ett modem och två trådlösa routrar. Ingen anställd har haft problem med att ansluta till internet förrän några anställdas nya datorer levererades med Vista.

Jag själv har också en Vista-maskin (Home-basic) och har krånglat hur mkt som helst med detta nätverk. Jag har testat att koppla från, ansluta, startat om trådlösa kortet, bytt från public network till private network, testat statiska ip:n osv och till slut så fick jag internetanslutning. Rätt var det var så slutade det att fungera och sen en tid senare har det fungerat felfritt.

Gällande en annan maskin så har den fungerat med kabel till modemet men inte trådlöst. Det har alltid gått att hitta routern (båda) och använda en skrivare kopplad till den ena routern men aldrig ansluta till internet.
Till slut blev den anställda och jag så less att jag formaterade om den och installerade Xp Pro istället. Gick direkt.

Vad beror detta på?
Sitter nu och försöker ansluta två andra datorer till internet med Vista och jag lyckas verkligen inte. Med en maskin hade jag internet en stund. Då ville jag se om det skulle gå att starta om datorn, vilket jag gjorde, men efter det har det varit dött.

Är nätverket felinställt på något sätt? Jag har aldrig haft några problem förut med andra nätverk och Vista.

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Samuel

Redigering:
Jag körde en ipconfig i kommandotolken och jämförde resultaten med en fungerande vistadator och en ickefungerande och såg att den ickefungerande hade två gateways. En på 192.168.1.1 och en på 192.168.1.254. Den fungerande vistadatorn hade endast den senare.
Testade att sätta ett statiskt ip och välja 254 som både gateway och dns-server och voilà. Internet!

Så sista steget är då att få den att fungera med automatiskt ip. Förslag någon?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)