webForumDet fria alternativet

XP Pro kraschar vid installation

6 svar · 1 052 visningar · startad av Powerponken

PowerponkenMedlem sedan jan. 20082 inlägg

Hej,

Jag har skaffat mig en ny dator efter att ha kommit till en punkt där min gamla Compaq Presario P2 450 Mhz inte räcker till längre. Den funkar fint men det går inte att installera en del program. Jag har stoppat in XP Pro på den utan problem med samma skiva som jag använder nu i fallet med min nya dator. Trögt går den men den gamla trotjänaren GÅR i alla fall med Pro ;) .

Min nya dator är en butiksbyggd sak:

AMD Sempron LE-1150 2.0 GHz AM2
Maxtor Diamondmax 250 Gb SATA II 7200 rpm 8 Mb
Transcend 1Gb DDR2 PC6400 800 MHz
Moderkort Asus M2V-MX SE

Jag ville ha en dator utan operativ då jag inte vill ha Vista samt att jag redan har både XP Home och XP Pro hemma. Tänkte installera Pro direkt men hade inte den inom räckhåll så jag installerade Home bara för att prova. Det gick bra och det verkar fungera. När jag nu har Pro-skivan tillgänglig och installerar så kraschar det och jag får följdaktligen inte in det som jag verkligen vill ha. Jag får inga frågor om jag vill formattera om disken heller....vilket jag gärna vill.

Jag får en blåskärm med text om att prova byta grafikkort, slå av BIOS shadowing/caching,kontakta maskintillverkaren bla,bla bla.
Sen kommer det en teknisk text som nån kanske kan förstå:

STOP 0X0000007E (0XC0000005,0XF76B60BF,0XF7B02208,0XF7B01F08)

pci.sys Adress F76B60BF, base at F76AF000, Datestamp 3b7d855c

Nån som känner igen detta eller har nån idé om vad som kan strula? De har ju inte provat att installera programvara i affären. Man kanske får ta den och traska tillbaka och begära att de provar om de kan installera XP Pro eller om det verkligen är nåt problem med maskinen :( .

När min gamla 450 Mhz stenåldersmaskin klarar av det tycker man att en sprakny dator ska göra det också. För ca ett år sedan bytte jag systemdisk på den gamle och installerade XP Pro(inget ServiceP) utan problem (med samma skiva som nu som tidigare nämnts).

Mvh
Kalle

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Powerponken skrev:

Hej,
Sen kommer det en teknisk text som nån kanske kan förstå:

STOP 0X0000007E (0XC0000005,0XF76B60BF,0XF7B02208,0XF7B01F08)

pci.sys Adress F76B60BF, base at F76AF000, Datestamp 3b7d855c

Nån som känner igen detta eller har nån idé om vad som kan strula? De har ju inte provat att installera programvara i affären. Man kanske får ta den och traska tillbaka och begära att de provar om de kan installera XP Pro eller om det verkligen är nåt problem med maskinen :( .

När min gamla 450 Mhz stenåldersmaskin klarar av det tycker man att en sprakny dator ska göra det också. För ca ett år sedan bytte jag systemdisk på den gamle och installerade XP Pro(inget ServiceP) utan problem (med samma skiva som nu som tidigare nämnts).

Mvh
Kalle

http://support.microsoft.com/?kbid=330182
:)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Powerponken skrev:

Min nya dator är en butiksbyggd sak:

Med butiksbyggd menar du vad?

Powerponken skrev:

AMD Sempron LE-1150 2.0 GHz AM2
Maxtor Diamondmax 250 Gb SATA II 7200 rpm 8 Mb
Transcend 1Gb DDR2 PC6400 800 MHz
Moderkort Asus M2V-MX SE

Du har med andra ord fått exakt vad du har beställt, eller?

Powerponken skrev:

Jag ville ha en dator utan operativ då jag inte vill ha Vista samt att jag redan har både XP Home och XP Pro hemma.

Och du vet såklart att de prylar som du har beställt funkar med det operativ som du skall köra?

Powerponken skrev:

Jag får inga frågor om jag vill formattera om disken heller....vilket jag gärna vill.

Nej det får man inte om man inte gör på rätt sätt.

Powerponken skrev:

De har ju inte provat att installera programvara i affären. Man kanske får ta den och traska tillbaka och begära att de provar om de kan installera XP Pro eller om det verkligen är nåt problem med maskinen :( .

Självklart har de inte gjort det, du har ju inte beställt något sånt paket och heller inte något OS, där med heller ingen garanti för att det du beställer fungerar.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Om dom har byggt ihop som har dom ju förhoppningsvis också kontrollerat att den fungerar, annars är det ju inget vidare seriöst företag.

Sker felet det på samma ställe hela tiden så hade jag provat att byta ram-minnet.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Quid skrev:

Om dom har byggt ihop som har dom ju förhoppningsvis och kontrollerat att den fungerar, annars är det ju inget vidare seriöst företag.

Det beror väl helt på hur beställningen är gjord. Det finns många ställen där det går att beställa skitfräna prylar som ser ut att bli ett bra paket och som inte för fem öre passar ihop. Därav min första fråga.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Har dom byggt ihop den så borde dom ju även testat den, eller hur? Oavsett hur beställningen är gjord...

Jag tolkar iaf "butiksbyggd" som att butiken där han köpte den har byggt ihop, men vi får väl vänta till han svarar innan vi kan vara säkra :)

PowerponkenMedlem sedan jan. 20082 inlägg

Oj, det var många frågetecken om mitt tillvägagångssätt vid beställning/köpet. Lite klargöranden då:

- Jag beställde ett av butiken komponerat paket som de bygger själva - alltså inga skitfräna och hippa grejor som jag sett nånstans för det erkänner jag gärna att det har jag noll koll på hur de passar ihop och överlåter det till andra kunniga personer. En basicmaskin ville jag ha.

- Jag talade om att jag skulle installera XP Professional vid beställningen vilket skulle gå utmärkt.

- Jag skulle inte tro att den var testad det minsta för när jag kom hem och skulle börja installera så var DVD:n stendöd. Skruvade upp datorn och såg att det inte fanns nån spänningsmatning till den - ingen sladd. Det fick jag då hämta på butiken om jag ville det eller lämna in den.

Nu har jag i alla fall fått till den och sitter och skriver det här efter att ha uppdaterat BIOS(kunde inte ta den senaste på hemsidan då uppdateringsverktyget påstod att uppdateringen inte passade även fast det var rätt modell av kortet som jag hade valt). Den näst nyaste uppdateringen gick bra att använda dock och löste ett annat problem i alla fall:) men installationen av XP Pro gick inte bättre dessvärre.
Var också tvungen att göra en specialare för att få med SP2 vid första installationen(hittat på webben då förståss).

Jag vet inte riktigt hur långt butikens åtagande gäller när man beställer en maskin utan OS men man kanske kunde tycka att det senaste i BIOS-väg borde vara på åtminstone. Det är ett seriöst företag - jag hade väl bara Murphy med mig.

Måååånga och nya problem jag aldrig sett förr har det varit på vägen och timmarna har runnit iväg. Tur att man hade hela helgen på sig;) .

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)