webForumDet fria alternativet

problem med att spela upp video

1 svar · 492 visningar · startad av Wiberg

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Har bilden från min dator klonad till dels en vanlig datorskärm och dels en LCD-TV.

När jag spelar upp en video så ser det ut som det ska på TV:n men på datorskärmen är bilden bara helt svart.

Vad kan detta bero på?

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Förmodligen är din TV satt som primär bildskärm, och skärmen som sekundär. Om du kör ett program som använder sig av DirectShow (Windows Media Player t ex) så kommer bilden endast att skickas till den primära skärmen. I mediaspelare som VLC kan du däremot ändra vilken metod du vill använda för att visa bilden.
Jag har hållt på och fipplat en hel del just med detta då jag märkte att jag fick grymt irriterande page tearing på projektorn när jag använde VLC för att se på film med hastiga panoreringar men problemet upphörde om jag använde WMP. Efter lite efterforskningar hittade jag en inställning där jag kunde tvinga VLC att använda DirectShow vilket ledde till att skärmen blev svart, men projektorn fick en helt stabil bild utan tearing.

Så för att få bild på båda skärmarna kan du testa VLC (men du kanske får tearing, beror säkert på om datorn orkar med att rendera dubbla filmer eller inte).

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)