webForumDet fria alternativet

"Om du startade det här programmet kan du fortsätta"

Windows

8 svar · 773 visningar · startad av BeTTz0R

Medlem sedan jan. 20086 inlägg
Frågan#1

Köpte ny dator för drygt en vecka sedan och fick med vista home premium och den var redan från början helt otroligt seg på att starta, den står och jobbar med svart skärm jätte länge, tar minst 5min innan den fungerar bra liksom. Och såfort jag startar ett program kommer det upp en skyllt där det står "om du startade det här programmet kan du fortsätta" hur får jag bort dessa?

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jag tror att du menar UAC. Det stänger du av via kontrollpanelen.
Här är ett sätt att nå valet: http://www.vista4beginners.com/How-to-disable-UAC

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Ytterligare ett bevis för hur misslyckat UAC är...de flesta vet inte vad det gör och eller varför man får alla dessa frågor stup i kvarten.
Det är verkligen synd, för det hade kunnat bli hur bra som helst. Tyvärr Microsoft.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

UAC är ju största floppen med Vista
Alla lackar ju ur på den o inaktiverar.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

"Om du startade det här programmet kan du fortsätta" är Microsofts sätt att säga =" Vi har skapat ett så tafligt operativsystem att vi inte vet om andra försöker göra intrång eller om det är du som vill starta ett nytt program"

Medlem sedan jan. 20086 inlägg

tack för hjälpen!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Så länge rättigheter i operativsystem är uppbyggt på principen användarkonton och API, så är det ganska självklart att det inte går att säga om något startats avsiktiligt eller ej. Enda sättet vore att leta efter tangentbordstryckningar, eller musklick....

Det finns lättare sätt att toggla UAC än vad den där artikeln skriver. Start - Kör - msconfig. Gå till sista fliken som heter Tools och längst ner finns Enable/Disable UAC.

Lite mer Winnerbäck eftersöks. "Jag sällar mig till dem som gör och inte tycker"....

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

legis skrev:

Så länge rättigheter i operativsystem är uppbyggt på principen användarkonton och API, så är det ganska självklart att det inte går att säga om något startats avsiktiligt eller ej. Enda sättet vore att leta efter tangentbordstryckningar, eller musklick....

Det är ju det som jag tycker vore det självklara! :OO
Om jag dubbelklickar på en ikon så ska för fasen Windows kunna lista ut att jag vill köra filen. Själva dubbelklicket i sig är ju i bekräftelsen på att jag som användare vill öppna filen. :stud
Visst, en hacker kanske kan styra musen eller simulera ett klick? Men då borde väl hackern lika gärna kunna klicka på "acceptera"-knappen också? :L

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Troxy skrev:

Det är ju det som jag tycker vore det självklara! :OO
Om jag dubbelklickar på en ikon så ska för fasen Windows kunna lista ut att jag vill köra filen. Själva dubbelklicket i sig är ju i bekräftelsen på att jag som användare vill öppna filen. :stud
Visst, en hacker kanske kan styra musen eller simulera ett klick? Men då borde väl hackern lika gärna kunna klicka på "acceptera"-knappen också? :L

Jo, men nu är vi ju inte riktigt där ännu. Det finns mycket jag tycker är självklart, men som ännu inte är implementerat på många områden :)

Ta en sån sak som nycklar till ytterdörren. Det är en teknik som använts i årtusenden(?), är det verkligen rimligt sett ur en teknisk utveckling? ;)

UAC är helt enkelt lite av en nödåtgärd som jag skrivit flera gånger tidigare. Problemet är att tidigare versioner av operativsystem var så in i helsikes dåliga ur säkerhetssynpunkt att de helt enkelt gjort att vi idag anser att ett enda litet extra steg för att få något utfört är extremt irriterande. Allt handlar om att hitta balansen mellan användbarhet och säkerhet. Vi är inne i en känslig period och övergångsfas, där det kommer att ta ett tag innan rätt balans hittats.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)