Jag hör och ser att min hårddisk jobbar precis hela tiden, oavsett vad jag gör framför datorn. Allt flyter på precis som det ska och jag har inte märkt någon försämring av prestanda men man blir ju nyfiken på varför det är så.
När jag kollar i aktivitetshanteraren står alla processer på 0. Nu har jag suttit här i en timma ungefär och det har varit ett konstant smattrande från burken, hårddisklampan blinkar hela tiden. Är det något jag ska vara orolig över?
Det klassas väl som normalt men det är något som iaf jag brukar stänga av direkt efter installation. Det är dessutom avstängt på samtliga installationer av klientdatorer på jobbet, det säger nog en del. ;)
Är det XP eller Vista så har ju den en funktion som heter Prefetch Cache, det går ut på att den kollar fysiskt på disken var filer och program som används mycket ligger, för att kunna starta dessa snabbare nästa gång.
Tack för alla svar, jag har inte kunnat kolla förrän nu. (Satans febertoppar, ligger hemma med världens jobbigaste förkylning.)
Danne V, det blir ingen skillnad även om jag drar ur nätverkssladden. Jag har själv tänkt tanken att min burk utnyttjas av mörka krafter, t.ex. som server eller liknande. Men det verkar inte så.
Det kan säkert vara någon sorts indexering. Skulle det snabba upp starten av vissa program så kan det vara kvar. Jag lider inte av det men man börjar ju undra varför hårddisken snurrar så. Fast nu har den slutat...
Så jag gissar att det är indexeringen som låter. Tack!
(Jag anser tråden vara besvarad men vet inte vem jag ska ge äran, därför accepterar jag mitt sista inlägg.)
FileMon works on NT 4.0, Windows 2000, Windows XP, Windows XP and Windows Server 2003 64-bit Edition, Windows 2003 Server, Windows 95, Windows 98 and Windows ME.
Note: Filemon and Regmon have been replaced by Process Monitor on versions of Windows starting with Windows 2000 SP4, Windows XP SP2, Windows Server 2003 SP1, and Windows Vista. Filemon and Regmon remain for legacy operating system support, including Windows 9x.
Då finns Process Monitor istället.
http://technet.microsoft.com/sv-se/sysinternals/bb896645(en-us).aspx
Är det inte så också att Vista har schemalagd defragmentering...?
Men då borde jag ha märkt en försämring i prestanda tycker jag. Eller ha sett det i aktivitetshanteraren. Jag tror fortfarande på indexering, ska kolla nästa gång det händer mha Quids tips.
851 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2