webForumDet fria alternativet

15 minuter innan vista har startat!

Windows

6 svar · 545 visningar · startad av inspiro

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg
Frågan#1

Hur lång tid tar det för er att starta upp vista? Jag behöver ungefär 15 minuter innan vista fungerar bra. Jag kommer visserligen in lite fortare men det går fruktansvärt trögt en lång stund efter det att jag kommit in på skrivbordet.

Har en nyare bärbar dator med 2 gig ram, program som är installerade är visual studio, office 2007 samt sql-server 2005 (express). SP1 är installerat.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

~ 3-5 minuter skulle jag uppskatta att det tar. Jag har också visual studio och office 2007. SQL Server 2005 finns installerat men det startas inte automagiskt.
Sitter på en ny bärbar dator från Dell med 2GB minne.

Har du kollat aktivitetshanteraren för att se hur mycket minne som går åt när väl Vista är igång? Vilka processer som drar mest minne och om det kanske är någon process som äter cpu-cykler.

Medlem sedan sep. 2005673 inlägg

Ja, jag har försökt hitta något men ser inget konstigt. Trots att det går grymt segt de första 10 minutrerna så ligger cpun långt från max. Den cachar ungefär 1 gig i det fysiska minnet när allt är klart. Växlingsfilen däremot känns stor... 1800M/4300M står det (med visual studio, photoshop, sql server och outlook igång).

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Min växlingsfil är 1498M / 4290M så det är nog inget konstigt. Har dock aldrig förstått det där riktigt (hur växlingsfilen kan vara så stor när hälften av de fysiska minnet finns ledigt).

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Ca 40 sek. Kör Home premium med 4GB RAM.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Efter ca. 50-60 sekunder så har jag igång WoW på Vista Business.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Använd msconfig för att göra en selektiv uppstart. testa sedan om det blir skillnad när du även startar systemtjänster och jämför sedan med uppstartstjänster. Blir det segare efter hand som du lägger till saker, så kan detta tweakas på de andra flikarna. Blir allt segt t.ex. efter att du även startar uppstartstjänster, så bocka från allt under fliken Startup och lägg sedan till en i taget tills du hittat vad som orsakar problemet. 15 minuter är INTE normalt. På ingen av mina maskiner tar det mer än 3 minuter och då även på gamla häckar med 1 gig minne.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)