webForumDet fria alternativet

HDMI, TV samt vista

6 svar · 678 visningar · startad av FIgg3

FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg

Hejsan alla wf'are!
Skulle vilja koppla min dator till min tv för att se lite hd matrial jag har liggandes. Har endast S-video samt 1X DVI på mitt grafikkort så jag köpte en "DVI-D till HDMI och DVI-D" ( http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98272&path= ) och sedan kopplar jag på en HDMI kabel in till tvn dock får jag ingen bild alls, bara svart på rutan både på HDMI1 & HDMI2. Är det några inställningar jag måste ändra i vista för att få den till att skicka singnal eller den gör det automatiskt? Är inte så insatt. Har alltid haft problem när jag ska koppla in datorn till tvn dock aldrig kört HDMI utan S-video.

För övrigt så har jag en Panasonic TH-42PX70EA och NVIDA Geforce 7300 SE

Hoppas det är tydligt nog och att någon vänlig själ kan hjälpa mig.

Tack på förhand
Fredrik

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Om jag inte minns fel så ska man ändra upplösning för att kunna ha TV:n som skärm. Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr...

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

mjo, upplösningen på datorn måste matcha den på tv:n

FIgg3Medlem sedan sep. 2001354 inlägg

måste matcha? Borde jag inte kunna sätta upplösningen lågt för att få de att funka? Eller de va så ni menade?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

eftersom din tv, inte stödjer pixelmappning på hdmi porten så måste den matas, med de upplösningar den klarar av där, standard filmformat så som 720P (även om skärmen isig klarar 1024x768)

ta en titt i tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=145999

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Se till o stänga av Tv-out o koppla ur den totalt ur datorn.
Sen går du in i Nvidias kontroll panel
aktiverar Dualview om du kör din tv parallelt med din skärn 2x dvi altså.. (kanske du inte gjorde iofs) men då bör de fungera

Annars så sänker du ner uplösningen till 1024x720 och byter kontakt mellan plasman o skärmen i grafikkortet .

En sak med många panasonic är att dom inte klarar signaler från pc så bra dom skalar inte upp dom rätt utan du får antingen en för liten eller för stor bild

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Jag tror de e en likadan skärm du har som en vän till mig
Den skalar inte upp bilden rätt men de kan du trixa med skälv.
Aktiver Nview o sen drar du ut bilden med K-stone.
Används igentligen för o räta upp bilden på projektorer ifall den inte står paralellt med duken men de fixar biffen åt dig också

Problemet är att du måste aktivera de varje gång du startar om datorn men går o binda en Hot-key

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)