Försöker installera XP på min laptop (Dell Vostro 1400), som har en SATA-controller som inte finns stöd för by default. Har laddat ner drivrutiner från Intel som tillverkat controllern och lagt på en diskett.
Vid installationsstart trycker jag på F6, laddar in drivern ordentligt, och kan sedan välja partition etc. Efter det steget ska installationsfiler kopieras till disken, och då får jag meddelandet "Please insert the diskette labeled Intel Matrix Storage Manager in A:". Samma diskett som jag tidigare laddade över drivrutinerna från alltså, och som fortfarande sitter i. Men den vägrar installera från den, och jag får avbryta installationen.
Varför detta? Den kan ju läsa disken efter att jag laddat in drivrutinerna första gången, så varför duger de inte andra gången? Har prövat med att lägga in drivarna själv på en disk, och att ladda ner Intels verktyg för att skapa en driver-disk. Både fungerar efter F6, ingen fungerar andra gången. Tips?
XP installation på SATA
12 svar · 1 462 visningar · startad av pettsson
Nej, nästa steg om det inte går att lösa med diskett får bli att göra en slipstreamad cd, men jag slipper helst (datorn med brännaren är *långt* bort). Det ska ju uppenbart gå att göra med diskett, förstår inte vad som strular. Meh!
På min bärbara kan jag gå in i BIOS och ändra SATA'n från "Enhenced"(spellcheck!) till "Compatible" installera Windows XP och sedan ändra tillbaka.
Kolla om du kan göra samma sak hos dig.
kopierar du bara drivrutinerna eller använder du program för o skapa disketten
kan va att du missat filer om du bara kopierat
har exakt samma problem själv...
kommer inte åt hp's sajt för nedladdningar för tillfället..
men min laptop har inte disketstation... hur löser man det smidigast då?
10-4
du kan bränna en windows xp skiva som har drivarna i sig med http://www.nliteos.com/
eller så använder ni de CD-skivor som följer med datorn ;)
stoffe-2k skrev:
eller så använder ni de CD-skivor som följer med datorn ;)
På de två senaste datorerna jag köpt från HP får man inte med någon skiva. Däremot finns det en egen del på hårddisken med installationsfilerna. Har man inte säkerhetskopierat den delen innan HD:n kraschar är det kört.
Poteta skrev:
På de två senaste datorerna jag köpt från HP får man inte med någon skiva. Däremot finns det en egen del på hårddisken med installationsfilerna. Har man inte säkerhetskopierat den delen innan HD:n kraschar är det kört.
Ok, fick själv en HP nw8440 under sommaren och med den följde det med, men det kanske inte gäller alla produkter..
Vanligtvis ligger det på hddn när man köper datorn, men alla drivrutiner som behövs finns att ladda ner på Dell's hemsida. Så det är inte kört :)
Jag har fått det att fungera.. Stängde av native i bios (HP 6720s). då gick det att installera. sen bara switcha tillbaka. :)
... fel... sorry.. :r