webForumDet fria alternativet

SCSI/RAID HOST CONTROLLER

7 svar · 601 visningar · startad av apansson

apanssonMedlem sedan okt. 2002178 inlägg

Hej har problem med drivrutiner till detta. Vet inte vad felet kan vara - vill inte ta emot några av de drivrutiner jag provar med. Kan det vara ett hårdvarufel?

ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg

Oj det var löst beskrivet.
Vad är det för kort?
Vad får du för fel?
Var hittar du drivrutinerna?
Har du OS installerat innan?
Ska du installera OS på diskarna som sitter på raidkortet?

Vad vad vad.... Beskriv mer vad du vill åstadkomma och vad det är för pryl :)

Är ett ASUS P5L 1394 moderkort. Felet är att det står ett kryss över ikonen på systemhanteraren och sen får jag inte den upplösning på skärmen som jag har ställt in. Jag kör med WIN XP professional. Vet inte riktigt vad RAID innebär och har lite svårt att förklara därför. Har provat med skivan jag fick med datorn samt från ASUS hemsida - -vill inte ta drivrutinerna.

Aaah..

Det är med stor sannolikhet ett "enkelt" raidkort, som du behöver drivrutin till när du installerar ditt OS. Och eventuellt aktivera i BIOS (inte säkert). Så behöver du antingen spegla diskarna (RAID 1) innan du installerar OS. Eller köra RAID 0 för att öka hastigheten.

Leta reda på en manual till moderkortet och läs igenom den. Det står säkerligen där hur du ska göra.

Lycka till..

ok - förstod inte mycket men jag ska ta en koll i manualen.

tack för hjälpen

Får det inte att fungera. Fortfarande samma problem. I enhetshanteraren har jag 2 ikoner under
SCSI & RAID STYRENHETER
1. JMicron JMB36x controller (fungerar som den ska)
2. SCSI/RAID host controller (fungerar inte)

Vad är felet? :q

Zaiman skrev:

Det är med stor sannolikhet ett "enkelt" raidkort, som du behöver drivrutin till när du installerar ditt OS. Och eventuellt aktivera i BIOS (inte säkert). Så behöver du antingen spegla diskarna (RAID 1) innan du installerar OS. Eller köra RAID 0 för att öka hastigheten.

Citerar mig själv..

Fattar fortfarande inte - men jag får väl leta vidare

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb