webForumDet fria alternativet

Windows Vista jävla skit

8 svar · 996 visningar · startad av romulus

romulusMedlem sedan jan. 2006194 inlägg

Köpte mig en ny dator med Windows Vista på. Får huvuduvärk varje gång jag försöker använda de nya programen på den. Senaste problemet jag har är att jag inte kan öppna mina doc-filer som jag sparat på en extern hårddisk.
Filmer, bilder och musik från hårddisken fungerar riktigt, men alla dokument man har skrivit i flera veckor går inte öppna.
Funderar på att radera hela jävla datorn och lägga in XP istället.

Någon som har något tips hur man kan få fram gamla dokument skrivna med XP med Vista?

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

romulus skrev:

Någon som har något tips hur man kan få fram gamla dokument skrivna med XP med Vista?

Låter märkligt, jag har flera gamla dokument från XP-tiden och alla går att öppna. Vad får du för felmeddelande när du försöker öppna dem?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Alltså, det kan låta som en dum fråga, men har du installerat Word?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du har inte råkat satt rättigheter på dokumenten att dom bara får öppnas av en viss användare i XP typ Funktionen "Gör mina filer privata!

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

romulus skrev:

Vad är det du skriver med XP som du inte kan öppna med Vista egentligen?
Pratar du om Office XP eftersom du påstår att du skriver i något eller vad menar du?
Du kan inte skylla på Vista om du inte kan öppna något som är skrivet i t ex Word 2007 och du har Word XP men det vet du säkert. :stud

Mer förklaringar vore nog på sin plats här.

Har lyckats öppna mina dokument med Vistas WordPad. Men varje dokument börjar med en massa osammanhängande bokstäver. En bit längre ner börjar texten som jag skrivit, fast vissa rader är förskjutna.
Efter varje dokument kommer en massa osammanhängande bokstäver igen som är lika långt som hela texten jag skrivit.

Får väl sätta mig och justera dokumenten och sedan spara över dem på datorn.
Slipper iaf skriva om dem helt.

Har ingen aning om vad som är installerat på datorn än. Var dum nog att köpa en som var färdiginstallerad från början. En helvetes massa skit som jag förmodligen aldrig kommer att använda. Så på frågan om word är installerat, vet inte.

Har problem att hitta vissa program då dessa inte heter eller ligger på samma ställen som i XP. Tog flera dagar att hitta var jag skulle skriva in ip.nr, nätmask mm för att komma ut på internet.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

romulus skrev:

Så på frågan om word är installerat, vet inte.

Wow.... :OO
Du måste ju veta om du installerat Word (MS Office) eller inte. Om du inte har det, vilket det verkar som, så ska du väl inte gnälla över att "Vista" är skit. Operativsystemet kan ju inte hantera filer som är gjorda bara för Word. Det där är ju liksom lektion 1 i datorkunskap.

Ladda ner Open Office (gratis) http://www.openoffice.org/. Jag är ganska säker på att du kan öppna dina .doc-filer med det. Du behöver aldrig mer köpa Office.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Wow. Min misstanke var nog rätt.

Har löst mina problem, men tack för hjälpen och gliringarna :)

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)