webForumDet fria alternativet

Partition försvunnen

6 svar · 402 visningar · startad av apansson

apanssonMedlem sedan okt. 2002178 inlägg

Har problem - skulle slå ihop 2 partitioner varav en var C: där Xp var installerat. Använde mig utav Partition Magic 8.0 och allt verkade flyta på som det skulle. Men när allt var klart finns bara C: kvar. Hade innan c: + 3 st till partitioner. Nu står det i Partition Magic att C finns men är inte ändrard i storlek. Sen finns det en partition till som är "Unallocated". Vad gör jag? Kan jag komma åt filerna på den delen av hårddisken???

Har läst lite nu om olika program som kan få tillbaka den förlorade datan. Problemet är att jag har ingenstans att lagra den förlorade datan. För det är väl så jag måste göra? spara ner den igen? Större delen av min hårddisk är ju Unallocated. ???????

matlinMedlem sedan okt. 2006224 inlägg

Yes. Om du använder dig av s.k. recoverapplikationer så måste du har någonstans att spara undan dessa. Att använda sådana program kan vara hårt jobb ibland också.. vissa recoveryprogram identifierar inte filändelser etc. och då blir det mycket jobb.

Kan man inte med Partition Magic ångra en sådan ändring? Vet inte exakt annars nått bra alternativ att få tillbaka din partition.

Surt!!

Kan jag då göra så här - formatera den delen som är unallocated och efter det köra recovery och hämta hem filerna?

Ja det kan du. Se bara till att du inte sparar nånting på den formaterade delen när den är skapad som en partition för då kan filerna som finns där bli överskrivna och då kommer du aldrig kunna rädda filerna. (aldrig är väl relativt..)

Ok - vi provar det. Tack för hjälpen

Kom bara ihåg.. det finns stora risker involverat i sånna här försök. Många saker kan gå fel och jag rekommenderar mer läsning om hur NTFS och filsystem fungerar innan du försöker mer. Vill inte ge några garantier och inte hållas ansvarig om det inte skulle fungera.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)