webForumDet fria alternativet

Windows Vista Business med WAMP5?

Windows

9 svar · 796 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

Funderar på att köpa mig en bärbar dator, problemet är att jag titt som tätt använder WAMP5 fungerar det ihop med Windows Vista Business

klurar aven lite på om Windows Vista Business är kräsen mot Photoshop CS och Illustrator CS
eller är Windows Vista Business anpassat och kan köra alla program som är kompatibla med XP?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

WAMP5 1.7.0 ska vara kompatible med Vista, även alla CS3 produkter ifrån Adobe, och vissa CS2. Photoshop CS2 funkar i Vista, hur det är med Illustrator CS2 vet jag inte.

Quid skrev:

WAMP5 1.7.0 ska vara kompatible med Vista, även alla CS3 produkter ifrån Adobe, och vissa CS2. Photoshop CS2 funkar i Vista, hur det är med Illustrator CS2 vet jag inte.

antar att Vista home inte har stöd för att köra php mot MySql lokalt utan att det bara är Windows Vista Business som klarar detta..

finns det någonstanns man kan läsa på mer om detta? :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

IIS finns med i Vista Home Premium, PHP och MySQL fungerar. Vill du inte köra IIS så fungerar Apache också.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

richardjoha skrev:

antar att Vista home inte har stöd för att köra php mot MySql lokalt utan att det bara är Windows Vista Business som klarar detta..

finns det någonstanns man kan läsa på mer om detta? :)

Vad får dig att anta detta? Jag har visserligen inte prövat, men jag ser inte vad som skulle saknas i Home som skulle behövas för att köra en server som består av öppen mjukvara.

Quid skrev:

IIS finns med i Vista Home Premium, PHP och MySQL fungerar. Vill du inte köra IIS så fungerar Apache också.

men det får väl bli en nya bärbar dator då :)

tack för hjälpen Quid :)

nitro2k01 skrev:

Vad får dig att anta detta? Jag har visserligen inte prövat, men jag ser inte vad som skulle saknas i Home som skulle behövas för att köra en server som består av öppen mjukvara.

Alltså, jag vet inte heller, antar detta pga att XP Home edition inte klarar av WAMP utan bara XP Professional..

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

richardjoha skrev:

Alltså, jag vet inte heller, antar detta pga att XP Home edition inte klarar av WAMP utan bara XP Professional..

Jag har inte prövat Vista alls, och jag har inte prövat WAMP på XP Home, men jag ser ingen aneldning att det inte skulle funka på xp home heller.
Däremot funkar inte IIS på XP Home (Utan vissa trick) men då pratar vi inte längre om en WAMP-server, utan en WIMP-server. ;)

nitro2k01 skrev:

Jag har inte prövat Vista alls, och jag har inte prövat WAMP på XP Home, men jag ser ingen aneldning att det inte skulle funka på xp home heller.
Däremot funkar inte IIS på XP Home (Utan vissa trick) men då pratar vi inte längre om en WAMP-server, utan en WIMP-server. ;)

Summan av kaddemumman är alltså att om jag köper min laptop med Vista Buisness systemet kan jag utan problem köra WAMP samt Photoshop CS och Illustrator?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

MySQL funkar på Vista och Apache funkar på Vista. Har inte haft behov att installera PHP men ser ingen vettig anledning varför inte det skulle funka på Vista. Btw, det slog dig inte att googla din fråga innan du postade, eller så? ;)
http://www.google.se/search?q=wamp on vista&hl=sv&meta=, ett av de första söksvaren är http://www.interaktonline.com/Support/Forums/PHP-General-Forum/Details/133337/WAMP+server+Now+VISTA+compatible.html

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)