webForumDet fria alternativet

Fel i enheterna

6 svar · 555 visningar · startad av Niklasson

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Hej,

Mitt problem har varit ett bra tag, men börjar bli irriterande.

Vissa enheter i en av mina arbetsdatorer fungerar inte. Det handlar om CD-Rom, diskettstationen och att jag inte kan använda USB-minnen. XP Pro SP2.

Om jag stoppar i en diskett eller ett USB-minne, får jag felmeddelandet att "Enheten är inte formaterad, vill du formatera enheten nu?".
Förresten får jag samma felmeddelande oavsett om disketten sitter i eller inte.

Om jag stoppar i en CD i CD-romenheten händer ingenting. Inget felmeddelande förutom att "Sätt i en CD i enheten"..

Jag har provat att avaktivera enheterna i Enhetshanteraren. De laddar om precis som de ska.

Vad kan jag göra mer?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Köra chkdsk? ..den här datorn/ högerklicka/ egenskaper/ verktyg/ klicka kontrollera nu, kryssa i båda rutorna/ klick ok/ starta om datorn.
Den kommer sedan att arbeta ett bra tag. Jag kör chdsk ungefär 1g/v, så det är en fördel att köra felkontrollen regelbundet. Det snabbar upp rejält. :)

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

LoLo skrev:

Köra chkdsk? ..den här datorn/ högerklicka/ egenskaper/ verktyg/ klicka kontrollera nu, kryssa i båda rutorna/ klick ok/ starta om datorn.
Den kommer sedan att arbeta ett bra tag. Jag kör chdsk ungefär 1g/v, så det är en fördel att köra felkontrollen regelbundet. Det snabbar upp rejält. :)

Det alternativet finns inte för mig?

Men e det samma sak som att skriva chkdsk i "kör" under "startmenyn"?

Esen skrev:

Det alternativet finns inte för mig?"

Alternativet finns på alla Windows. Klicka på; den här datorn/ HDD / högerklicka ..osv...

Esen skrev:

Men e det samma sak som att skriva chkdsk i "kör" under "startmenyn"?

Nja... brukar inte köra därifrån, lite osäker på om den kör dom 2 felkontrollsverktygen där samtidigt som från den här datorn, och/eller bara en. Det är ju 1. filsystemet och 2. sektorer som felkontrollsverktyget går igenom. :i

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

LoLo skrev:

Alternativet finns på alla Windows. Klicka på; den här datorn/ HDD / högerklicka ..osv...

Nja... brukar inte köra därifrån, lite osäker på om den kör dom 2 felkontrollsverktygen där samtidigt som från den här datorn, och/eller bara en. Det är ju 1. filsystemet och 2. sektorer som felkontrollsverktyget går igenom. :i

Gjorde lite fel innan, Men nu fungerar det...

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tackar för tipset, men tyvärr var inte det lösningen på mitt problem.. Inga andra ideér?

Ett annat alternativ som jag hopas fungerar :i start > den här datorn > högerklicka på cd enheten > egenskaper > maskinvara > egenskaper > uppdatera drivrutin, om det inte fungerar kan du återställa till den tidigare fungerande drivrutinen, även felsöka.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)