webForumDet fria alternativet

Rsync från Windows till Ubuntu

4 svar · 549 visningar · startad av Gislaved

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har ett par Windows-maskiner som behöver backas upp då och då. Jag tänkte använda mig av rsync för att sköta backupen, men har aldrig brottats med detta i Windows-miljö tidigare.

Är det någon som har testat detta tidigare? Vilken är den bästa lösningen? Jag har kikat på cygwin och Deltacopy, men tänkte att jag skulle höra mig för här innan jag går vidare så att jag inte börjar med en återvändsgränd.

Filservern dit filerna ska säkerhetskopieras kör alltså Ubuntu medan maskinerna där originalen ligger kör Windows XP eller Windows Vista.

Jag tolkar frånvaron av svar som att det här inte är någon speciellt vanlig lösning. Några andra förslag än Rsync för att köra backup över nätet till en filserver som kör ubuntu?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jo då, jag har använt rsync/cygwin på Windows 2000 Server och Windows Server 2003, och det har fungerat bra. Vi hade lite strul med hastigheten ett tag, men det berodde med största sannolikhet på ett strulande NIC snarare än dessa mjukvaror.

Jag skall dock säga att jag själv enbart använde klienterna, inte själva servern, för det här var i en co-locationmiljö, där backupen inte var vår att drifta. Jag har med andra ord ingen aning om vad det var för linux-dist i botten på själva servern och jag konfigurerade inte servern själv.

Men om din fråga är ifall det fungerar, så ja, iallafall från serverversionerna av Windows.

Tack, då ska jag se om jag får igång det hela med hjälp av cygwin.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hoppas det går väl. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)