webForumDet fria alternativet

"Säker borttagning" nödvändigt?

Windows

2 svar · 551 visningar · startad av dynamic

Medlem sedan jan. 200784 inlägg
Frågan#1

Hej,
är det verkligen nödvändigt att hålla på med "säker borttagning av maskinvara" varje gång man ska ta ut sitt USB-minne? Om inga program använder någon fil på minnet borde det väl vara lugnt ändå? Eller finns det några risker?
Tack för svar på en enkel fråga

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag har aldrig använt mig av det, utan tar bara bort mitt USB minne!.

DET BETYDER INTE ATT DET INTE KAN HÄNDA NÅGOT. Vill du vara säker på att inget skall hända, så använd säker borttagnings funktionen. Det är ungefär som att stänga av datorn på power-knappen istället för att använda "shutdown" funktion. Har man riktigt otur så går disken all värdens väg, jag har dock aldrig råkat ut för det, och vet ingen som heller gjort det, men det betyder inte att det är riskfritt att göra så.

- Magnus

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Jag har förstört ett USB-minne på det här sättet. Drog ut det, gick till en ny dator som inte hittade det. Gick tillbaka till min dator och kunde inte få det att fungera här heller. Tilläggas ska väl dock jag hade plockat bort all plast runt kretskortet så att endast detta samt USB-kontakten återstod. Minnet fick plats i plånboken på det viset, så det kan ha varit förslitningsskador.
Vidare rekommenderade Jens of Sweden om jag inte minns fel att man använde Säker borttagning på deras MP3-spelare då, enligt deras uppgifter, flera spelare hade gått sönder när man bara ryckt ut dem.
Men jag drar fortfarande bara ut mina USB-minnen och hittills klarat mig fint.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)