webForumDet fria alternativet

kortkommando till miniräknaren

Windows

12 svar · 4 447 visningar · startad av Calevan

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag undrar om det finns något kort kommando för att starta kalkylatorn i Windows Vista. Det är nämligen så att jag råkar starta det allt som ofta men har ingen aning om hur jag gör det. är rätt nyfiken på svaret :)

tack!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Red: äh.. jag missförstod frågan. läste för snabbt.

Medlem sedan mars 2004455 inlägg

Jag använder inte windows vista nu men i windows xp kunde man högerklicka på filen och gå in på egenskaper och ge den ett kortkommando.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

så här typ:

calc_short.jpg

Det står "none" där. Men jag har lyckats öppna miniräknaren två gånger senaste halvtimmen. när jag skriver. kan ha något med shift att göra...

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

Du kan alltså lägga in ett eget kortkommando.

soopafly skrev:

Du kan alltså lägga in ett eget kortkommando.

jo... men jag lyckas ju öppna den hela tiden med ett kortkommando trots att det inte ska gå. konstigt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men vad har du för tangentbord då? Om man har ett MS-Office tangentbord t ex så är det förinstallerade shortcuts för vanliga program, där Ctrl+Alt+C är för miniräknaren. Isf måste du ändra i tangentbordsinställningarna. Prova om Ctrl+Alt+C startar kulramen...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det finns väl också en del tangentbordstillverkare som hittar på egna lösningar, så det bör väl kunna hänga ihop med tangentbordet också?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Calevan skrev:

jo... men jag lyckas ju öppna den hela tiden med ett kortkommando trots att det inte ska gå. konstigt.

Det får mig att tänka på en händelse tidigare i veckan. En kollega började helt plötsligt gapskratta eftersom hon kommit åt ett kortkommande som vred hela skärmbilden 90 grader.

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

knappen mellan ctrl och alt+r sen skriv calc... tycker det är snabbt nog, fast inte säker om det funkar i vista.. men det borde det.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Web-Tor skrev:

Det får mig att tänka på en händelse tidigare i veckan. En kollega började helt plötsligt gapskratta eftersom hon kommit åt ett kortkommande som vred hela skärmbilden 90 grader.

Alt Gr + piltangent? Rätt praktiskt ibland faktiskt :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tulork skrev:

knappen mellan ctrl och alt+r sen skriv calc... tycker det är snabbt nog, fast inte säker om det funkar i vista.. men det borde det.

Det funkar i Vista, fast egentligen räcker det numera med Windows-knappen och skriva calc direkt efter.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)