webForumDet fria alternativet

Fundering kring "unattended" installation av Windows.

Windowsur Windows

19 svar · 989 visningar · startad av Ken

KenMedlem sedan mars 2004252 inlägg

Kan man göra en "unattended" installation av Windows med hjälp av en USB-minne istället för floppy-disken? I sådana fall, hur?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det beror nog på om datorn hårdvarumässigt har stöd för USB-boot eller inte.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

du vet väl att man kan lägga svarsfilen direkt på cd:n :)

Finns det nån allmän sökväg för usb-minnen, istället för ett specifikt enhetsbeteckning, t.ex e:\?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Frågan blir ju mer och mer berättigad eftersom USB-Minnen numera har stor kapacitet.
Jag inväntar en full boot installation på USB Pinne.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

HP har en programvara som man kan ladda ned (har för mig den är freeware), det finn säkert fler som har programvara för boot. Den gör USB pinnen till bootbar. Sedan är det bara lägga in allt annat man vill ha på pinnen.

För Windowsinstallationen är det bara att lägga in den winnt.sif som du själv skapat för automatisk installation i I386 katalogen. Ersätt den som finns där. Så bör du får en hyfsat automatisk installations pinne.

Förutsättningen är naturligtvis att hårdvaran stödjer USB-boot.

För övrigt behöver man inte floppydisken. Man lägger in filen i I386 katalogen på skivan och gör en ny bootbar skiva. Är man finurlig slipstreamar man skrivan på en gång så har man servicepacken installerad och klar från början.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

kolla på:

Windows Updater http://wud.jcarle.com/ProgramFiles.aspx
nLite http://www.nliteos.com/

med Windows Updater kan du packa alla uppdateringar osv och med nLite kan du skapa en bootningsbar dvd med många av dina favoritprogram inkluderade. Det finns även program som WinDriver Ghost som gör att du kan kopiera alla dina välbehövliga drivrutiner till installationen också.

Ken skrev:

Finns det nån allmän sökväg för usb-minnen, istället för ett specifikt enhetsbeteckning, t.ex e:\?

Jag ställer om frågan. Hur går man till väga efter att installationen av Windows är klar om ännu vill köra ett bat-fil från usb-minnet vid första inloggningen. Vanligtvis så får usb-minnet enhetsbeteckningen e: ifall det bara en hårddisk och en DVD-station, men om det är t.ex flera DVD-stationer, så fås usb-minnet enhetsbetecningen f:

Alltså hur konfar man i winnt.sif-filen så det går att läsa från usb-minnet beroende enhetsbeteckningen? Eller görs det på något annat ställe?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det finns ingen variabel för USB-stickans enhetsbeteckning. Den enda lösningen jag ser är att göra ett script, t.ex. .vbs, som kollar en enhet i taget efter filen och kör den när den hittar den.

Problemet är att i vilket skede skall vbs scriptet köras och på vilket sätt det skall läsas. Är det nån, som kan hjälpa med detta?

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag har för mig att det blir ett hemskans meckande om du behöver köra ett VBScript tidigt vid en installationsprocess, dvs innan själva installationen av windows har läst in. Då måste du nämligen läsa in VBScript-tolken själv, detta brukar göras - har jag för mig - genom att man har nån typ av PE på skivan. Denna kör sedan alla förberedelser som behövs, för att sedan skapa nån typ av förberedande volym på HDDn.
Har du inga extrema konfigurationer som kräver att du lägger sif-filen på en extern enhet, hade jag valt att lägga den på skivan.

colione skrev:

Jag har för mig att det blir ett hemskans meckande om du behöver köra ett VBScript tidigt vid en installationsprocess, dvs innan själva installationen av windows har läst in. Då måste du nämligen läsa in VBScript-tolken själv, detta brukar göras - har jag för mig - genom att man har nån typ av PE på skivan. Denna kör sedan alla förberedelser som behövs, för att sedan skapa nån typ av förberedande volym på HDDn.
Har du inga extrema konfigurationer som kräver att du lägger sif-filen på en extern enhet, hade jag valt att lägga den på skivan.

Helt ok lösning!
Men problemet från min sida är att man är tvungen att byta namn på hostname efter varje ny installation i winnt.sif-filen. Darför vill jag ha denna fil på en USB-sticka. För många datorer, synnerhet bärbara saknar floppy-disken.

Är det så när man installerar en dator med hårddisk, som innehåller endast en partion samt x antal DVD-stationer, att USB-stickan får automatisk enhetbeteckningen d:\ och DVD-stationerna får enhetsbeteckningarna e:, f;, osv.?

Hittade en bra länk till dig på google
http://www.msfn.org/board/lofiversion/index.php/t43764.html

En till som går att modifiera
http://cwashington.netreach.net/depo/view.asp?Index=658&ScriptType=vbscript

/r
Lade till en länk till.

Inte riktigt den lösningen jag var ute efter!
Eftersom dessa datorer sätts automatisk i Active Directory med unattended installationen. Alltså man byter datornamnet för varje ny dator skillt i winnt.sif filen vid en installation. Kan nån hjälpa?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Du kan ju sätta * så genererar den ett datornamn åt dig.

Det får inte vara något slumpmässigt hostname, utan det är en viss standard på dem, alltså computer1, computer2, computer3, osv. Det där med att generera ett slumpmässigt namn är ingen bra lösning. Råkar nån ha något annat svar på detta problem?

Kör din install från en nätverksenhet. De flesta nya datorer stödjer PXE boot och så får du helt enkelt ha din winnt.sif placerad där och modifiera den innan installation.

Borde inte det vara ett alternativ?

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Ken om du är System Admin på nåt företag rekommenderar jag http://www.itproffs.se/ . Inget ont om webforum men du kommer nog få bättre hjälp på det forumet.

Det är dit jag vänder mig med alla liknande frågor och alla har jag fått bra svar på :)

Du måste registrera dig med din företags epostadress dock. Yahoo/hotmail och likande är inte godkända.

CatZ skrev:

Ken om du är System Admin på nåt företag rekommenderar jag http://www.itproffs.se/ . Inget ont om webforum men du kommer nog få bättre hjälp på det forumet.

Det är dit jag vänder mig med alla liknande frågor och alla har jag fått bra svar på :)

Du måste registrera dig med din företags epostadress dock. Yahoo/hotmail och likande är inte godkända.

Ett bra forum det med, instämmer helt med Catz.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag tror isf att du behöver köra en Windows PE lösning. Jag har till och med för mig att du kan ta reda på det aktuella datornamnet när PEn körs. Generara du då sif-filen on the fly och typ laddar från nätverket brukar det funka helt okej.

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)