webForumDet fria alternativet

Installera Windows XP - saknar rätt skiva.

Windows

6 svar · 525 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Hej,

Ska installera Windows XP på två olika datorer, en PC och en Mac via Parallels. Stället jag jobbar på har ett helt cd-case med mängder med olika skivor, men ingen orginal-skiva för att installera XP. Det finns en Windows XP Pro Upgrade with Service Pack 2 från June 2006. Men den fungerar inte att använda. Kommer in i installationen men när man ska sätta igång det hela vill den ha en fullständig skiva (ganska naturlig)

Vi har även inloggning till microsoft.com för att ladda hem olika versioner, testade att dra hem olika versioner där men ingen fungerade att bränna ut och boota med. (Döpte om deras *.img till *.iso och brände ut en bootable ISO med Nero).

Testade även att använda en helt annan skiva med engelskt XP, men då gick det inte med våran Product Key.

Det verkar som att vi aldrig fått någon Bootable Disk i CD-caset.

Någon som vet hur man gör för att antingen använda någon annan skiva, nerladdad eller lånad med våran Product Key (om det nu inte är olagligt), eller om någon har koll på var man kan ladda hem en boot-bar disk hos microsoft?

/P

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om du vet vad det är för typ av licens så ska det inte vara några problem att ladda ner en cd.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har du konto i MSDN?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Windows XP svensk eller engelsk?

Ta fram den skiva du har som går att boota från. Ladda hem motsvarande, som inte går att boota från, från Microsoft. Titta igenom denna guide för instruktioner för hur du skapar en egen bootbar CD.

http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Nyckeltyp: VA 1.0.

Har inte tillgång till MSDN nu, men ska se vilka alternativ jag har att ladda hem där när jag har tillgång.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Då är det en volymlicensskiva du skall ha tror jag.

Medlem sedan juni 200446 inlägg

När du laddar ner från MSDN, så har du ju även tillgång till produktnyckel där.
Du behöver inte byta filändelsen på filen, Nero klarar att brännan den ändå.

Produktnyckeln för Windows XP på MSDN är av typen FPP, det vill säga samma som i "retail". Licensen är dock inte den samma.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)