webForumDet fria alternativet

fjärrkolla syrrans dator ...

Windows

5 svar · 488 visningar · startad av solkatten

Medlem sedan mars 200711 inlägg
Frågan#1

När jag försöker hjälpa min syster med hennes dator via telefon så skulle det underlätta om jag kunde se och göra en del på hennes dator. Jag vet att det finns program för det men har ingen aning om vad det kan tänkas heta och var man hittar det.
Är det någon som vet?

Sen vet jag inte om tråden har hamnat i rätt kategori annars får moderatorn flytta till rätt.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Detta hjälpmedel finns inbyggt i windows

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

http://www.realvnc.com/
Men det kräver förstås att du lyckas förklara för henne hur kan hon ska installera det. Sedan måste antingen du eller hon öppna en port för programmet. Om det blir du ska du välja "Listening Client" i programgruppen. (Har jag för mig att det heter)
Så rekommenderar jag dig att leka lite först så du vet hur det funkar.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fjärrskrivbord finns i din Startmeny. Heter Remote Desktop om du kör engelskt windows.

Medlem sedan mars 200711 inlägg

Fjärrhjälp heter det på svenska. Tack! det får vi testa när bäbisen sover.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Fjärrhjälp är via msn, det är inte samma sak som Fjärrskrivbord.
Skillnaden är att med fjärrhjälp så ser hon vad du gör och ni delar så att säga på datorn samt att hon måste acceptera att du tar över två gånger om jag inte minns fel. Fjärrskrivbord innebär att du helt tar över datorn, hon får en svart skärmbild och måste logga in igen efter att du är klar.

Fjärrhjälp är att rekommendera om du vill visa henne hur hon gör vissa saker. Är det däremot saker som hon inte behöver känan till eller liknande, eller kanske rent av inte ens bör bli nyfiken på (och kanske ge sig på att pilla på det vid tillfälle) så är det bättre med fjärrskrivbord.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)