Jag har en laptop som förmodligen behöver en rejäl tvätt. Den är helt enkelt fruktansvärt seg. Det kommer att dröja innan jag har tid att reda upp problemet. En av de saker som irriterar mig mest är att när jag slår på I-tunes, försöker programmet gå till I-tunes store och hindrar mig att göra något annat i ett antal minuter. Jag har letat efter någon inställning där jag kan stänga av detta, men jag hittar det inte. Tills vidare stänger jag av nätverkskortet varje gång för att slippa bli gråhårig av väntan, och det är ju inte särskilt praktiskt.....
Håller med "Gislaved": Blockera i brandväggen. Till Mac OS X finns det t.ex. Little Snitch som reagerar direkt när något i datorn försöker koppla upp sig mot nätet, varnar och låter en bestämma en regel för just det programmet. Kanske finns det nåt liknande för Windows.
För övrigt tycker jag att det är ett j-vla sätt rent generellt - att göra så att program ska "ringa hem" utan att man själv vill det. :(
I-tunes "ringer hem" på min PC (WInXP), men inte på mac. Någonstans borde man väl kunna stänga av eländet? Hur är det, I-tunes store funkade väl inte i Sverige förut, har det ändrats?
Man kan välja i iTunes inställningar om den ska gå direkt till butiken eller inte när man startar programmet? Man kan även välja att helt "avaktivera" iTunes Store-funktionaliteten.