webForumDet fria alternativet

Vista 64bit

8 svar · 633 visningar · startad av Boffster

BoffsterMedlem sedan nov. 2001111 inlägg

Tjena gott folk.

Jag har beställt mig en svensk Vista Ultimate 64bit licens. JAg undrar hur det är med 32bits program ..... fungerar det som det ska eller blir det problem ? måste alla program vara skrivna för 64 bitar ? då menar jag vanliga småprogram som Winamp och sånt .... Nero, Daemon Tools osv.

tacksam för svar :)

//B.

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Såhär är det om jag förstått saken rätt. För att ha någon nytta av 64-bitars operativsystem så ska alla applikationer vara 64bitars.

Där med inte sagt att det inte går att installera och köra 32-bitars program, räkna med visst strul dock.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du kan köra ett antal program med mindre bitar utan problem.
Jag vet inte gränserna. Men MS vill nog att vi bara kör deras program, så det får du vänja dig vid.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det går utmärkt att köra 32-bitarsprogram. Det enda man förlorar är möjligheten att adressera sjukt mycket RAM och viss beräkningskraft om man räknar mycket på 64-bitarstal, men det blir inte sämre än på en 32-bitarsholk.

Hur är det med spel då ? sen överhuvudtaget om man har en 64bits cpu så borde det väl gå betydligt bättre att köra en 64bits OS ..... eller ? har jag gjort bort mig som köpt 64bits licens ?

mvh
//B.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tycker det är spännande hur folk kan uttala sig om saker som dom själv borde inse att dom inte har någon aning (egentligen är det väl bara Spangos inlägg som hjälpte något?).
Jo man kan köra de flesta 32-bitars program på 64-bitars operativ.. Däremot blir det svårare med drivrutiner - något man bör ta in i beräkningarna. Vissa program använder drivrutiner (exempelvis Deamon Tools men det finns många fler), och då kommer det bli svårt att köra dom om de inte är uppdaterade.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Instämmer med Jymdis, om man inte vet vad man talar om hjälper man knappast till, framförallt inte om man har fel.

Problem med att köra 32-bitars-program på 64-bitars-OS blir det framförallt om programmet kräver någon typ av kernel-filter. Av uppenbara skäl fungerar detta inte. Jag har kört både XP 64-bitars, samt nu Vista 64-bitars och har aldrig upplevt några applikationsproblem. Dessutom kan dessa applikationer utnyttja den bättre minneshanteringen som finns i 64-bitars OS även om den specifika begränsingen vad gäller minnesallokering fortfarande finns.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Jag kör 64 bitars Vista och vet att 32 bitars program fungerar.
Jag har däremot haft meddelande som kommer upp när jag kör några stycken äldre program. Det finns en limit i antal som kan köras. Varför det är så vet inte jag!
Tyvärr var jag inte på humör att reprisera det hela så jag medger att det blev ett lite flummigt svar.
Men jag kan sluta svara om det inte passar alla herrar på wF.

Ok ... jag har väl fått de svaren jag förväntade mig. tack.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)