webForumDet fria alternativet

Datorn rebootar efter XP startskärm

12 svar · 2 195 visningar · startad av webtomten

webtomtenMedlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Hej!

Vet inte om jag har postat rätt nu men vi chansar.

Varje gång jag startar upp min dator så får jag upp meddelandet där man kan välja mellan Felsäkert läge etc samt starta windows normalt. Så fort jag väljer ett alternativ säg starta windows som normalt. Så får jag upp den svarta skärmen med Windows XP samt den blåa raden som rullar. Hoppas ni förstår. Och när den har laddat klart så startar datorn om sig. Någon som vet vad som kan vara fel?

Kan tillägga att ajg får ingen blåskärm eller felmeddelande.

Är det en ny installation av windows som gäller eller är det fel på någon hårdwara? Detta hände alldelles nyss var ivät till affären en sväng och när jag kom hem hade datorn startat om sig :s

Såg precis nu att när det står please wait IDE check eller liknande så hittar den ingen enhet. Kan det vara problemet? Jag använder SATA disk och inget över IDE så det kanske är normalt då?

Det var bara en liten tanke.

Vore glad om jag kunde få hjälp med detta ikväll då jag vill beställa delar ikväll i så fall.

AkerlundhMedlem sedan maj 20031 682 inlägg

Hmm, låter väldigt skumt.

Om den nu laddar windows och så då är det ju inget problem med hårddisken för då hittar den ju hårddisken.

Det skulle kunna en "sektor?" som har pajat på hårddisken.
""Vet inte om det är sektor det heter men du förstår förmodligen vad jag menar""

Det låter som det skulle va något fel i windows.
Tycker du ska testa reparera windows.

Funkar inte det så är nog om installation den enda som funkar.

kan man göra en raparation av windows utan någon reparations diskett? Räcker det med bara installations CD skivan? :)

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ja en bit in i installationen får du frågan om Reparation. Men det verkar som om du har fel placering av SATA drivrutin! Kolla den.

Men hur ser man om det är fel placering av drivrutinerna och hur fixar man dem?

Kan tillägga att detta felet uppstod efter ett strömavbrott på ca 1 sec har det kommit fram nu. Kompisen ringde och frågade om jag hade råkat ut för ett strömavbrott igår. Men då jag var i affären och handlade igår kväll när detta skulle ha hänt så visste jag inget om det.

Så nu har jag felsökt lite till. och grejat. Så fort jag försöker köra reparationen med windows XP skivan så hamnar jag i dos där jag kan välja olika kommandon. Men vågar inte pilla där då jag inte vet vad jag ska göra där.

Men när jag försöker starta datorn i felsäkert läge läser den in alla drivrutiner fram tills den kommer till en fil som heter SPTD.sys där stannar den och ber mig trycka ESC för att sluta ladda filen oavsett om jag trycker ESC eller låter den jobba vidare så startar den om datorn. Försökte även installera en ren ny kopia av XP men då måste jag formatera hårddisken för att datorn säger att disken är skadad eller inte formaterad med rätt filsystem. Men den kan läsa in Utrymme etc som finns på partionen.

Så jag antar att hårddisken är skadad eller går det inte att installera en ren kopia av windows XP på samma partion? Det har jag förm ig gick med win 2000 iaf :)

Hoppas på mer hjälp med mitt problem då tanten börjar bli lite frusterad över att jag blockerar den bärbara hela tiden hehe ;) Och att hon inte kan spela the sims :P

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

äsch... dra in en annan hårddisk, installera windows. Dra över de filer som du vill ha kvar.. :)

Du råkar inte ha haft typ Daemon tools installerat?

Jo jag har haft daemon tools installerat. Misstänker också att felet ligger där då jag har läst lite om problemena som kan uppstå.

Jo jag kommer slänga in en disk till om jag bara hade haft en som inte används :p

Men det blir till att åka och köpa en imorgon.

Kan det vara D-tools? Det har jag aldrig hört talas om.
Någon som har en länk till detta så man kan läsa lite om det ? :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Akerlundh skrev:

Kan det vara D-tools? Det har jag aldrig hört talas om.
Någon som har en länk till detta så man kan läsa lite om det ? :)

Om det verkligen är Daemon Tools som är boven är en sak, men filen SPTD.sys tillhör Daemon Tools.

En snabb sökning på google: http://www.google.se/search?hl=sv&q="SPTD.sys"++%2B+"Daemon+Tools"+&btnG=Sök&meta=

kan bara meddela att det var Deamon Tools som spökade. Installerade XP på en ny disk gick in raderade SPTD.sys och stratade om och körde ifrån den "skadade" disken och vips så fungerade det :)

Så nu kan tanten spela sitt the sims 2 igen utan problem :)

Strålande :birp

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)