webForumDet fria alternativet

Kraschar vid ändring av bildskärmsinställningar.

Windows

10 svar · 671 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

En äldre mans dator, han kör fortfarande win 98 kraschar när man skall göra bildskärmsinställningar. Ex. ändra schema för windows och så vidare.

Får en vacker blåskärm med fel: 0E 0177:BFF9DFFF , vad kan det vara som utlöser felet?

Det skumma är att man kan inte ändra hela scheman, men om jag på det aktuella schemat ändrar ex. textfärgen på 3d-objekt osv. så dör den inte... :l

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Provat installera om grafikkorts drivrutinerna?

ett liknade fel.. på 6:de google träffen....
http://www.rage3d.com/board/archive/index.php?t-17231.html

stoffe-2k skrev:

Provat installera om grafikkorts drivrutinerna?

ett liknade fel.. på 6:de google träffen....
http://www.rage3d.com/board/archive/index.php?t-17231.html

nope... får pröva det i morrn :)

Kan man tänka sig, ati hade drivrutiner kvar för hederliga gamla 98:an .. :e

Installerade om drivrutinerna, fick felet ändå när jag skulle exempelvis ändra skärmupplösning.. blåskärm <ENTER> vit ruta med text om q891711.dll <ENTER> vit ruta om kernel <enter> om start.. sen funkade det att ändra inställningar, i alla fall de jag testade.

så det får han klara sig med nu... :)

tack i alla fall

Problem solved!

Det var en säkerhetsuppdatering som heter KB891711 som orsakade felet! Provade att inaktivera den via msconfig, och då funkade allt klockrent, så då gjorde jag det "enda rätta" avinstallerade den. Så nu var det inga problem alls med att ändra bildskärmsinställningar och så..

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ja självklart, det är ju viktigare att kunna ändra teman än att ha en säkerhets uppdatering installerad... :OO

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

stoffe-2k skrev:

ja självklart, det är ju viktigare att kunna ändra teman än att ha en säkerhets uppdatering installerad... :OO

:e

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag misstänker att du läst artikeln om 891711 och det var så du testade msconfig? I.s.f. kan du också testa den senaste releasen av den uppdateringen eftersom den första har en del kända problem. Win98 är iofs ett enda stort säkerhetshål ändå, men för samvetets skull :P

stoffe-2k skrev:

:p äsch så klart, han hade ju fibblat till det så man kunde ju inte ens läsa texten på knapparna och så.. :OO

Så ändra teman och färger på 3d-objekten var av yttersta vikt.. haha

legis skrev:

Jag misstänker att du läst artikeln om 891711 och det var så du testade msconfig? I.s.f. kan du också testa den senaste releasen av den uppdateringen eftersom den första har en del kända problem. Win98 är iofs ett enda stort säkerhetshål ändå, men för samvetets skull :P

mjo.. läste om den... men han yttra sig ändå om att han skall investera i en ny dator inom en snarframtid..

Och ja, Win98 är ju ett enda STORT säkerhetshål! :)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)