webForumDet fria alternativet

Skadade filer i Vista

Windows

4 svar · 596 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

Har ett problem som jag inte vet om det är hårdvarurelaterat eller mjukvarurelaterat. Det är nämligen så att Windows Vista rapporterar om skadade filer titt som tätt.

Har kört Vista på min maskin sen två månader tillbaka och har redan fått installera om det tre gånger. Det är främst i Live Messenger som Vista rapporterar om skadade filer. Jag vet inte riktigt när det uppkommer, men igår uppkom det direkt efter jag försökte hämta uppdateringar till Vista. Jag gjorde en sökning i Windows Update, men får ett felmeddelande om att jag inte kan hämta uppdateringar. Kort därefter rapporterar Vista om skadade filer.

Min hårddisk, en Samsung SP2504C 250GB, är uppdelad i två partitioner. Från C: kör jag Windows och program. På D: har jag alla mina filer; såsom musik, filmer, dokument etc. Efter en omstart igår körde jag CHKDSK, och efter det kan jag inte längre se mina filer på D-partitionen i utforskaren. Dom ligger och tar upp utrymme, men jag kan inte se filerna. Endast rotkatalogen som allt låg i ligger kvar.

Kan jag ha fått en skadad version av Windows Vista eller är det min hårddisk som är kass? Det är Windows Vista Home Premium jag kör.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kör du något antivirus-program? Vissa mindre väl utvecklade liknande programvaror kan ibland orsaka diverse problem. Angående din kommentar om chkdsk låter det helt klart som ett hårdvaruproblem, antingen disken eller controllern.

Nej, jag kör inget antivirusprogram. Håller på att köra Vistas inbyggda felkontroll på D-partitionen nu, får se om det kan ge nåt.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

För att tvinga igenom en koll av systemfiler finns även sfc /scannow

Nu har datorn ballat ur totalt. Bara idag har jag gjort tre ominstallationer och en reparation. Verkar precis som att det går åt helvete så fort jag installerar något utöver Windows Vista. Innan reparationen precis så fick jag blåskärm så fort Windows startade upp. Har även fått "Operative system missing" tidigare idag. Nu kör jag allt på en partition eftersom jag trodde det kunde ha nånting med det att göra. Men det verkar bara bli värre.

Vad tyder detta på, trasig hårddisk eller trasigt moderkort/controller? Vad bör jag byta först?

Konfigurationen är följande:

1 st Xilence 420W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0

1 st Asus P5LD2 SE/C i945P 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

1 st Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1 st Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

1 st Samsung SP2504C 250GB 7200rpm 8MB SATA2

1 st Samsung DVD SH-S182D Dual-Layer +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART RETAIL IDE

1 st MSI GeForce 8600GT HeatPipe 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

1 st Windows Vista Home Premium 32-bit DVD Svensk OEM

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
147 ms — ändringar (db)