Hallå! Jag har ett litet jobbigt problem som nyligen dykt upp. Min dator kraschar efter varje uppstart.
I detalj, så innebär detta att jag får en blåskärm som stannar uppe i cirka en halv sekund, och sedan bootas datorn om,trots att jag har stängt av "starta om automatiskt" under systemegenskaper>avancerat>start och återställning.
Eftersom blåskärmen alltså är oläslig har jag istället tankat ner dumpchk.exe för att analysera dumpfilen, och jag skulle behöva lite hjälp här:
1. Kan jag skriva dumpen till exempelvis en textfil med dumpchk?
2. Vilken/vilka rader ska jag analysera egentligen?
Jag vill minnas att det finns en hel del ledtrådar om felet om jag bara visste var jag ska kolla...
(Jag kör XP home med SP2)
Tack på förhand!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Tack för hjälpen!
Har provat instruktionerna i länken, och kommit fram till att det verkar vara atapi.sys och sptd.sys som strular. Har verifierat dessa filer enligt instruktionerna i länken, med krascharna fortsätter.
En googling säger att de filerna används båda av daemontools, så jag har provat att avinstallera programmet, men utan resultat tyvärr...
Några idéer?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Testa starta upp datorn i safe mode och se om du kan rensa på det sättet. Generellt kan man säga att program som kräver kernel filters ska man vara extremt försiktiga med. Ett alternativ till Daemon Tools är MagicISO.
Wow, snabbt svar!
Jag hänger inte riktigt med, vad exakt ska jag rensa förutom avinstallationen?
Vad är kernel filter?
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Avinstallera daemon tools alltså. Fungerar det att starta i felsäkert läge?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Fungerar felsäkert läge kan du pröva CCleaner och Registry Cleaner, finns länk i denna tråden:
http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1385939