Min last.fm-spelare har börjat bete sig udda. När jag startar programmet sparkar det igång UAC och vill köras eleverat, och jag tycker inte att en streamingklient ska ha något behov av adminrättigheter. Det konstiga är dock att den alltid kräver elevering (och har den lilla "skölden" på sin ikon som meddelar att den vill köras som admin), men om man går in under Properties -> Compatibility så är inte "Run this program as an administrator" förbockat. Hur berättar jag för Windows att jag vill köra programmet med vanliga luser-rättigheter och inte som admin?
Köra program utan UAC/elevering
9 svar · 705 visningar · startad av spango
Det där är troligen satt i själva programmet, antingen via properties, eller så används mindre lämpliga API. Det finns inget sätt att säga "tillåt alltid...".
Kolla om du kan komma runt det genom att använda http://www.tweak-uac.com/
legis skrev:
Det där är troligen satt i själva programmet, antingen via properties, eller så används mindre lämpliga API.
Nja, det var inte så från början vad jag kan minnas utan uppstod i idag. Det är antingen jag som har gjort det så, eller så har det med patchtisdagen att göra, skulle jag säga.
legis skrev:
Det finns inget sätt att säga "tillåt alltid...".
Det är ju precis det jag inte vill. Det är mer "försök inte ens" jag är ute efter :)
TweakUAC verkar inte vara lösningen heller, tyvärr. Det är inte prompten jag har nåt emot, det som stör mig är det faktum att ett ganska menlöst litet program vill ha adminrättigheter det inte borde behöva :l
Om det är någon annan i den här tråden som kör LastFM.exe på Vista: Behöver ni köra det eleverade?
Det låter udda om det inte fanns tidigare. Exe-filer måste ha exekveringsnivå satt för att fungera rätt, annars kickar UAC in. Exekveringsnivån säger till OS vilka rättigheter programmet behöver för att köras. Det är inte så att du laddat ner en uppdaterad lastfm.exe?
Ja, det är mysko. Jag uppdaterade programmet senast för någon vecka eller två sen men kan inte dra mig till minnes att det behövt leka admin innan (även om jag förstås kan minnas fel...) så jag skulle tro att det är någon slags skit bakom spakarna här. Finns det något sätt där man kan se exakt vad den behöver adminrätt för? Någon slags UAC-logg? Det här irriterar mig något fruktansvärt :)
Om du startar exe-filen från skrivbordet kan du testa att först lägga den i Program Files istället och starta den därifrån. Du kan testa Process Monitor för att se om den försöker läsa/skriva till något udda ställe.
Hm, nu när jag tänker på det hjälper det föga eftersom processen inte startas innan jag godkänt, problemet är således inte att det gör nåt fuffens, utan att det vill vara admin bara-därför-att. Nu när jag tänker efter, kan det tänkas ha något att göra med att exen har "Unidentified Publisher"?
Japp, en icke-signerad exe-fil kommer att trigga UAC.
Jaså, det var så enkelt. Duktigt av mig att inte märka det förrän nu, kan dock försvara mig med att det brukar vara det första jag startar på morgonen så jag är nog lite frånvarande då :)