Känns lite pinsamt att fråga, men hur ser jag vilken Windowsversion jag har, 32-bit eller 64-bit?
Har en halvår gammal Dell-burk...
9 svar · 1 645 visningar · startad av DanneSt
Känns lite pinsamt att fråga, men hur ser jag vilken Windowsversion jag har, 32-bit eller 64-bit?
Har en halvår gammal Dell-burk...
En liten följdfråga, vad e skillnaden på 32/64...
Den ena är skriven i 32-bitar och den andra i 64-bitar. Detta påverkar framförallt minneshanteringen genom att mer minne kan allokeras och det kan efterfrågas/bearbetas snabbare.
32 är till för 32-bitarsprocessorer och 64 för 64-bitars.
En bit är ju en binär siffra, alltså en etta eller en nolla. Hur många bitar processorn är på anger hur många siffror den hantera åt gången.
Kan likna det vid huvudräkning som exempel. Säg att du ska räkna ut 3+4. Det kan du räkna ut direkt utan att göra något särskilt. Men om du ska räkna ut 9273+4418 måste du dela upp det i flera steg. På samma sätt får en dator göra om den ska räkna ut tal med fler bitar än den kan hantera direkt.
En 8-bitarsprocessor kan hantera tal upp till 255, en 16-bitars upp till 65535, en 32-bitars upp till cirka 4 miljarder och en 64-bitars upp till cirka 18 triljoner.
Processorns klockfrekvens är hur snabbt den jobbar, men en 32-bitarsprocessor måste alltså jobba mer än en 64-bitars om den ska räkna med tal större än 4 miljarder.
64-bitarsprocessorer är än så länge inte särskilt vanliga...
Nja det börjar faktiskt bli väldigt vanligt med Core 2- och opteron/sempron-processorer. Däremot är det mer ovanligt med 64-bitars OS på dessa processorer hos hemanvändare.
För att hantera minne använder man minnesadresser. Varje byte i minnet har en adress, och det börjar på 1 och går uppåt. Med en 32-bitarsprocessor kan det alltså finnas max cirka 4 miljarder minnesadresser, dvs minnet kan max innehålla 4 miljarder bytes, eller 4 gigabyte som det heter. När 32-bitarsprocessorerna kom på 80-talet var ju det en svindlande mängd. Hårddiskar innehöll ju inte mer än 40 megabyte på den tiden och RAM-minnet var i bästa fall 1 megabyte. Så, 64-bitarsprocessorerna är ju välkomna i och med att de höjer gränsen till svindlande 17 miljarder gigabyte. Men precis som 32-bitar tog slut så kommer väl 64 också att göra det i framtiden...
legis skrev:
Däremot är det mer ovanligt med 64-bitars OS på dessa processorer hos hemanvändare.
Jag har hört att det ska vara struligt med drivrutiner till 64-bitars Windows, stämmer det fortfarande?
Ni som har 64-bitarsprocessor har ju annars möjlighet att prova med Linux (Ubuntu exempelvis) som finns gratis i 64-bitarsversion. Går dessutom att köra direkt från cd-/dvd-skiva utan installation.