CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg Dags att ominstallera XP på laptopen. Vill minnas att jag senast det begav sig ägnade många timmar åt googlande i jakt på drivrutiner åt märkliga grafikkort, WLAN-kort etc etc som XP inte kunde hitta. Min fråga är nu om man kan göra backuper på de redan installerade drivrutiner eller komma undan googlandet på annat smidigt sätt?
Misstänker att även detta är något man "borde" kunna men mitt datorkunnande är som känt så gott som obefintligt. Tacksam för svar! :r
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Gå till tillverkarens hemsida och tanka ner drivrutinerna innan ominstallationen.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Många fabrikanter har samlat drivrutiner. Går att söka med modellbeteckning.
Jag har kört ut CD med drivrutiner från början. Sitter sedan i en pärm.
Att köra Advisor´s BelArc är ett bra sätt att få reda på mycket om maskinen.
Sista rådet! Ta backup på hela maskinen till en USB drive. Vid sökning av drivrutiner hänvisa till den.
CassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg
SirPeter skrev:
Gå till tillverkarens hemsida och tanka ner drivrutinerna innan ominstallationen.
Lasp skrev:
Många fabrikanter har samlat drivrutiner. Går att söka med modellbeteckning.
Jag har kört ut CD med drivrutiner från början. Sitter sedan i en pärm.
Att köra Advisor´s BelArc är ett bra sätt att få reda på mycket om maskinen.
Sista rådet! Ta backup på hela maskinen till en USB drive. Vid sökning av drivrutiner hänvisa till den.
Tack för svaren. Får låta google hjälpa mig hitta tillverkarnas sajter. Följer även Lasps goda föredömme och skapar en drivrutinsCD. Tusen tack!
/red Accepterar Lasps svar som slutgiltigt. No hard feelings SirPeter, hade ni kunant dela på den hade ni fått det ;)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Cassady skrev:
Får låta google hjälpa mig hitta tillverkarnas sajter.
Nej. Datorns tillverkare menade jag. De brukar ha samtliga drivrutiner samlade.
SirPeter skrev:
Nej. Datorns tillverkare menade jag. De brukar ha samtliga drivrutiner samlade.
Jo har letat igenom den ganska ordentligt men den har tyvär sina brister + att jag har lite prylar som inte är orginal :(
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Hoppas tråden inte är stängd, för jag har en fråga till:
Kan man baka in en RAID drivrutin i en befintlig Windows skiva? Det kommer troligen att bli aktuellt om en ombränning.
Jag vill inte ha någon obemannad installation eller så. Det är bara det att jag måste lägga in disken med RAID drivrutinen varje gång jag ska installera.
Jag funderar på att uppdatera dator och nästa dator är tänkt att inte ha floppy längre. Då blir det ju problematiskt att installera RAID drivern om jag saknar diskdrive.
Tacksam för tips.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ja du kan bränna in den på samma som den du flyttar över en windows på.
Du trycker ju på F6 för att installera RAID eller SATA drivrutin. Sedan körs allt på som vanligt.
ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg Tanka hem och installera Nliteos http://www.nliteos.com/
Skapa sedan en ny windowscd med alla drivrutiner du vill ha inbakade.
Du kan t o m lägga in CD-nyckeln direkt så att du slipper att skriva in den vid en ominstallation.
Ett annat alternativ är att göra installationen på vanligt sätt och sedan göra en ghost som du kan använda nästa gång du ska ominstallera.
De flesta drivrutinerna som du har i burken ligger i c:\windows\system32\drivers och c:\windows\system32\drvstore om du ska kopiera över dom.
Tänk på att nliteos behöver originaldrivarna för att kunna slipstreama in dom på cd:n....det går alltså inte att ta drivrutinerna i c:\windows\system32\drivers eller c:\windows\system32\drvstore för nliteos
Zpookey skrev:
De flesta drivrutinerna som du har i burken ligger i c:\windows\system32\drivers och c:\windows\system32\drvstore om du ska kopiera över dom.
Tänk på att nliteos behöver originaldrivarna för att kunna slipstreama in dom på cd:n....det går alltså inte att ta drivrutinerna i c:\windows\system32\drivers eller c:\windows\system32\drvstore för nliteos
nliteos kan alltså inte använda dom men man kan använda dom hur?
ZpookeyMedlem sedan okt. 2005145 inlägg Kopiera in dom i samma mappar på den nya datorn och starta om datorn...alternativt installera om drivrutinerna i enhetshanteraren.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg
Lasp skrev:
Ja du kan bränna in den på samma som den du flyttar över en windows på.
Du trycker ju på F6 för att installera RAID eller SATA drivrutin. Sedan körs allt på som vanligt.
Tack!
Men vart på skivan ska de läggas in?
Sen undrar jag något annat, jag vet inte om det är offtopic i förhållande till detta ämne.
Jag förstår att Windows XP är mer än bara Windows XP; Det finns Corporate (jag tror det är så den heter, den som man köper i butik), OEM och kanske fler.
Vad är det som skiljer dem åt?